جایگاه سوم استان فارس در تولید فرش دستباف

کریمی 1397/05/10
جایگاه سوم استان فارس در تولید فرش دستباف

جایگاه سوم استان فارس در تولید فرش دستباف

جایگاه سوم استان فارس در تولید فرش دستباف

جهان فرش : مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: استان فارس در سال گذشته از نظر وزنی عنوان نخست صادرات فرش دستباف و از نظر ارزشی عنوان سوم را به خود اختصاص داده است.

در بازدید مدیر توسعه منطقه‌ای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوشه فرش دستباف فارس زمینه‌های مشارکت و همکاری ایدرو در راستای ارتقای تولید و صادرات خوشه فرش دستباف بررسی شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در این بازدید با اشاره به جایگاه سوم استان فارس در تولید فرش دستباف اظهار داشت: استان فارس با بیش از70 هزار بافنده فرش دستباف و نیز بافت افزون بر 340 هزار متر مربع انواع دست بافته‌ها از قطب‌های اصلی فرش دست‌بافت کشور محسوب می‌شود.

احد فتوحی از صادرات 68 میلیون دلاری فرش دستباف استان در سال گذشته خبرداد و گفت: 17 درصد از صادرات فرش دستباف کشور مربوط به فارس بوده است که فارس در سال گذشته از نظر وزنی عنوان نخست و از نظر ارزشی عنوان سوم صادرات را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی از فرش دستباف با ایجاد و راه‌اندازی خوشه و کنسرسیوم فرش فارس گفت: در سه سال گذشته شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، با اختصاص یارانه و مشوق‌ها، از حضور اعضای کنسرسیوم فرش فارس در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حمایت و بسترهای لازم را برای عرضه مناسب دست بافته‌های تولیدی در بازارهای صادراتی و داخلی فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه تقویت بازارهای صادراتی از مهمترین برنامه‌های این شرکت است در خوشه و کنسرسیوم فرش است گفت: با توجه به بازار مناسب چین برای فرش دستبافت و شاخص بودن فرش دستباف فارس در جهان، پاویون اختصاصی و مرکز فروش دائمی عرضه محصولات خوشه‌ها و کنسرسیوم‌های صادراتی فرش در شهر شانگهای چین با حمایت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در اسفند سال گذشته راه‌اندازی شد که این موضوع فرصت مناسبی برای ارائه توانمندی‌های خوشه فرش فارس در سطح بین‌المللی فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در خوشه فرش فارس، افزود: با ایجاد و راه‌اندازی مرکز تحقیق، توسعه و تولید فرش و گبه ارگانیک و مرکز احیا و مستندسازی نقوش در خوشه فرش فارس و فعالیت این مراکز برای نخستین بار در کشور، شاهد تحول‌های مناسبی در زمینه فرش دست‌بافت بوده‌ایم.

فتوحی خواستار حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به منظور ارتقای تولید و صادرات فرش دستباف شد و گفت: در این زمینه ایدرو می‌تواند در زمینه مشارکت در ایجاد صنایع جانبی فرش دستباف و نیز حمایت از برنامه‌های توسعه بازار نظیر تشکیل هلدینگ فرش ایران اقدامات موثری انجام دهد.

مدیر توسعه منطقه‌ای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز با اشاره به راهیرد این سازمان در زمینه تنظیم نقشه راه و تدوین مدل‌های توسعه صنعتی منطقه‌ای در کشور بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و برنام ‌ریزی آینده‌نگرانه، گفت: با هدف اجرای طرح‌های منطقه‌ای و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در مناطق کمتر توسعه‌یافته و نیزمشارکت در زمینه توسعه صنعتی مناطق کشور بررسی‌هایی از ظرفیت‌های موجود در مناطق کشور انجام می‌شود که بازدید از ظرفیت‌های خوشه فرش دستباف نیز درراستای همین رویکرد است.

هوشنگ فرجیبا بیان اینکه لازمه طراحی و تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کشور شناخت و بررسی فناوری و بازارجهانی است افزود: ایدرو با هدف شناخت جهت‌گیری‌های جهانی توسعه تکنولوژی در صنایع هدف خود و بهره‌گیری مناسب از آن در سیاست گذاری، طراحی و تدوین برنامه‌های توسعه‌ای و شکل‌دهی مشارکت‌های بین‌المللی، تلاش می‌کند روند‌های توسعه تکنولوژی و کسب و کارهای مبتنی بر آن را رصد و نتایج بررسی آن را مستند کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خوشه‌های کسب و کار کشور، شناسایی حلقه‌های مفقوده در این خوشه‌ها را از برنامه‌های ایدرو اعلام کرد و گفت: یکی از وظایف این سازمان ایجاد همگرایی و رفع حلقه‌های مفقوده در خوشه‌ها با هدف حفظ و توسعه اشتغال است.

وی با تاکید بر اینکه نگرش و هدف‌گذاری سازمان گسترش صنایع در اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌ها حمایتی است، گفت: استفاده از مشارکت و ظرفیت‌های بخش خصوصی و فعال کردن آنها در اولویت قرار دارد.

 

جایگاه سوم استان فارس در تولید فرش دستباف

 

منبع : تسنیم

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.