برطرف شدن بخشی از مشکلات فرش‌بافان لرستانی با احداث بازارچه فرش

کریمی 1397/05/10
برطرف شدن بخشی از مشکلات فرش‌بافان لرستانی با احداث بازارچه فرش

برطرف شدن بخشی از مشکلات فرش‌بافان لرستانی با احداث بازارچه فرش

برطرف شدن بخشی از مشکلات فرش‌بافان لرستانی با احداث بازارچه فرش

جهان فرش : احداث بازارچه فرش می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات فرش‌بافان لرستانی را برطرف کند؛ این در حالی است که با وجود پیشرفت 70 درصدی بازارچه فرش خرم‌آباد این پروژه به دلیل کمبود اعتبار نیمه کاره مانده تا هنر دستان فرش‌بافان لرستان کماکان مجال خودنمایی نداشته باشد.

مردمان لر بیش از هزاران سال است که در بخش غربی ایران زندگی می‌کنند و یکی از سکونتگاه‌های اصلی قوم لر لرستان بوده که تنوع فراوانی از نظرقومی وجغرافیایی دارد.

اکثر مردم لر به علت شرایط جغرافیایی لرستان از گذشته‌های دور به شغل دامداری مشغول بوده‌اند؛ در این شیوه زندگی پشم گوسفند و موی بز فراوانی تولید می‌شود که از مواد اصلی تولید فرش بوده و این خود یکی از علل رونق فرش‌بافی در لرستان است.

طرح‌های فرش بومی لرستان از تنوع زیادی برخوردار هستند که بافنده‌ها آن‌ها را با کمک ذهن خلاق خود آفریده و با رنگ‌های متنوع و مناسبی که انتخاب می‌کنند یکی از زیباترین صنایع دستی جهان را می‌آفرینند.

اما طی سالیان اخیر به علت بی‌توجهی برخی مسئولان استانی فرش لرستان جایگاه گذشته خود را در صنعت فرش دست باف از دست داده و به نظر اکثر کارشناسان این حوزه علت آن به روز نشدن نقشه‌های فرش لری و نبود مکانی برای عرضه فرش لرستان و مبادله تجارب فرش‌بافان لرستانی با یکدیگر است.

در این گزارش سعی کرده‌ایم مشکلات حوزه فرش بافی را از زبان برجسته ترین فرش‌بافان لرستانی ، کارشناسان و مسئولان مربوطه به این حوزه بیان کنیم.

نقشه‌های طراحی شده قابلیت رقابت ندارد

در همین راستا مدیر شرکت فرش دست‌بافت بافت طلایی بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیان کرد: بیش از 16 سال است که در حوزه فرش دست بافت در شهرستان بروجرد فعالیت می‌کنم و در این مدت توانسته‌ام بیش از یک هزارو 400 فرش‌باف فعال را آموزش دهم چنانکه هم اکنون بیش از 400 فرش‌باف در این شرکت فعالیت کرده و برای همه‌ آنها بیمه واریز می‌شود.

وی با گلایه از رکود حوزه فرش در سالیان اخیر، عنوان کرد: بازار فرش طی سال‌های 80 تا 89 از رونق خیلی مناسبی برخوردار بود اما با آغاز دهه 90 شمسی متاسفانه شاهد رکود فراوانی در این حوزه هستیم به طوری که میزان تولید شرکت بافت طلایی بروجرد بیش از 70 درصد کاهش یافته است.

آذر تاج امیری با بیان اینکه متاسفانه مسئولان کشوری ظرفیت حوزه فرش را در بخش اشتغال و تولید ثروت ملی دست کم گرفته‌اند، اظهار کرد: در صورت سرمایه‌گذاری دولت در این حوزه شاهد ایجاد شغل با سرمایه اندک و افزایش درآمدهای ارزی برای کشور خواهیم بود.

مدیر شرکت فرش دست‌بافت بافت طلایی بروجرد با بیان اینکه صنعت فرش لرستان دارای مشکلات فراوانی است، تصریح کرد: مهترین مشکلی که کارگاه‌های تولید فرش استان دارند بحث نبود بازار فروش برای فرش لرستان است که علت اصلی آن نیز قدیمی بودن نقشه‌های فرش لری و نبود بازارچه ی فرش در لرستان است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بیشتر فرش‌بافان لرستانی مواداولیه و نقشه‌های خود را از شهرهای تبریز و کاشان تهیه میکنند و فرشی که حاصل دسترنج فرش‌بافان این خطه است با نام سایر استان‌ها به فروش می‌رسد و سود آن نصیب واسطه‌ها می‌شود.

تاج‌امیری اظهار داشت: نقشه‌‌های جدیدی که به عنوان طرح فرش لری توسط سازمان صنعت،معدن و تجارت تهیه شده قدیمی است و توانایی رقابت در بازارهای داخلی را نداشته و چه بسا بسیاری از بافنده‌های لرستانی طرح‌های بهتری از طرح موجود ارائه می‌دهند.

بیش از چهار هزار بافنده فعال در لرستان فعالیت می‌کند

رئیس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت لرستان نیز در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: سال 84 حوزه فرش به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار شد که هدف آن تبدیل فرش به یک صنعت پر رونق در کشور بود.

وی با بیان اینکه پیشرفت صنعت فرش دست بافت در گرو بافنده‌های کاربلد، نقش‌های جدید و زیبا و بازاریابی قوی است، افزود: متاسفانه در لرستان در بخش نقشه‌های فرش و بازاریابی ضعف فراوانی داریم که برای حل این مشکلات اقداماتی در استان انجام شده است.

محمد اصل‌مرز اظهار کرد: ساخت بازارچه فرش در راستای حل مشکلات این حوزه بوده که طبق تفاهماتی که با استانداری داشتیم یک سیلو با مساحت هزار و 500 متر به این بخش اختصاص داده شده و در همین زمینه سال گذشته کارهای اداری انجام شد و مبلغ 250 میلیون تومان به این طرح تخصیص داده شده است چنانکه سال قبل 72 میلیون تومان آن تامین اعتبار شد که این میزان باعث پیشرفت 35 درصدی فیزیکی این طرح شد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه شهر فرش بافتی زیبا و سنتی داشته و دارای بیش از 54 غرفه است، تصریح کرد: امسال برای تکمیل این طرح بیش از 700 میلیون اعتبار تخصیص داده شده و در صورت تامین اعتبار در بهمن ماه امسال این طرح افتتاح خواهد شد.

وی بیان کرد: با افتتاح این طرح به هر کدام از شهرستان‌ها برای ارائه محصولات خود یک غرفه رایگان داده می‌شود و غرفه‌هایی برای تجار و سالن‌هایی در راستای آموزش بافنده‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

اصل‌مرز با بیان اینکه صنعت فرش دست بافت لرستان جز استان های ممتاز کشور است، افزود:بیش از 20 هزار نفر در این زمینه آموزش داده شده‌اند و در استان بیش از 4 هزار نفر بافنده فعال که در 175 کارگاه فرش بافی فعالیت می‌کنند و علاوه بر آن در لرستان چهار کارگاه رنگرزی وجود داشته و در آینده نزدیک شاهد افتتاح یک کارگاه ریسندگی نیز در استان خواهیم بود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت لرستان اظهار کرد: همچنین برای رفع مشکل نقشه‌های فرش لرستان طی یک مناقصه قراردادی به مبلغ 100 میلیون تومان برای طراحی نقشه فرش لری در قالب پنج طرح با یکی از شرکت‌های معتبر کشور بسته شده است.

کمبود اعتبار بلای جان بازارچه فرش لرستان

در همین زمینه رضا صفی‌خانی رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، بیان کرد: خوشبختانه با تلاش مسئولان مربوطه دو سال پیش نقشه فرش لرستان جهانی شد و این مهمترین حرکت در راستای حفظ و توسعه فرش‌بافی در استان بود.

وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت طی دو سال گذشته با یک گروه متخصص که در زمینه نقشه فرش فعالیت می‌کنند قرارداد بسته تا اقدام به تهیه و جمع آوری نقشه‌های فرش مختص لرستان کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اظهار داشت: سال گذشته به دنبال ساخت و افتتاح بازارچه فرش در خرم‌آباد بودیم که متاسفانه به علت اختصاص نیافتن اعتبار این طرح نیمه تمام باقی مانده است.

پیشرفت 70 درصدی بازارچه فرش خرم‌آباد

صفی‌خانی با بیان اینکه ساخت بازارجه فرش می‌تواند کمک شایانی به فرش بافی لرستان کند،بیان کرد: بخش فیزیکی ساخت بازارچه فرش به اتمام رسیده و می‌توان گفت این پروژه پیشرفت 70 درصدی داشته و در صورت تامین اعتبار امسال افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: مجموعه بازارچه فرش لرستان بیش از یک هزار متر مربع مساحت دارد و در کنار اداره تعاون شهرستان خرم‌آباد قرار داشته و طراحی آن بر اساس نقشه فرش لرستان تهیه شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: با تکمیل بازارچه بخش مهمی از مشکلات فرش بافی لرستان حل می‌شود.

وی یادآور شد: در این بازارچه غرفه‌هایی در اختیار بافندگان فرش قرار گفته و طراحان نقشه فرش نیز در آن محل مستقر می‌شوند که این موضوع باعث همکاری فرش‌بافان لرستانی با یکدیگر و پیشرف این صنعت در استان می‌شود.

 

برطرف شدن بخشی از مشکلات فرش‌بافان لرستانی با احداث بازارچه فرش

 

منبع : خبرگزاری فارس

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.