کاهش فروش داخلی فرش دستباف و رکود اقتصاد

r_abbasi9 1396/10/16

کاهش فروش داخلی فرش دستباف و رکود اقتصاد

کاهش فروش داخلی فرش دستباف و رکود اقتصاد

کاهش فروش داخلی فرش دستباف و رکود اقتصاد

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : یکی از فعالان سابق بافت فرش گفت: رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا فروش داخلی فرش دستباف به میزان چشمگیری تنزل پیدا کند.


مهدی موسوی، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با‌اشاره به بیکار شدن بخش قابل توجهی از بافندگان فرش دستباف در سالیان اخیر اظهار کرد: رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا فروش داخلی فرش دستباف به میزان چشمگیری تنزل پیدا کند، در حالیکه تنها بخش محدودی از جامعه متقاضی خرید است و امیدواری اصلی برای بقای این هنر اصیل، به میزان تقاضایی معطوف می‌شود که از آن سوی مرزها برای خرید فرش ایران وجود خواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های منتشر شده؛ حدود 90 تا 95 درصد از فرش بافته شده صادر می‌شود که این عدد و رقم موید میزان تقاضای بسیار محدود داخلی (5 تا 10 درصدی)، برای محصول مذکور است.

مصطفی خسروی، یکی از توزیع‌کنندگان فرش در غرب استان تهران هم با ‌اشاره به نقش تعیین‌کننده فرش در افزایش صادرات و تقویت درآمدهای غیرنفتی اظهار کرد: فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی مشروط به تعریف و طراحی اقدامات و تدابیر ویژه است که یکی از آنها به حمایت از ظرفیت‌های بالقوه و بومی داخلی معطوف می‌شود.

وی افزود: باتوجه به آنکه این هنر و صنعت، سابقه‌ای دیرین در این مرز و بوم دارد، باید از حمایت‌های هر چه بیشتری برخوردار شود. به طور قطع با توجه هر چه بیشتر، شاهد برداشته شدن گام‌های مثبت و سازنده‌ای در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و‌اشتغال‌زایی بخصوص در حوزه‌های محلی و روستایی خواهیم بود.

خسروی در خاتمه یادآور شد: البته در سالیان اخیر حمایت‌هایی برای پشتیبانی از فرش ایرانی مد نظر قرار گرفته که معافیت مالیاتی تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایرانی از نمونه‌های آن به شمار می‌رود. امیدواریم با اتخاذ تدابیر ویژه و با کاهش قیمت تمام شده، امکان رقابت مطلوب‌تر در بازارهای جهانی برای فرش تجاری ایران فراهم شود.

 

 

منبع : کیهان

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.