پای اقتصاد مقاومتی به زنجان هم کشیده شد

r_abbasi9 1396/09/24

پای اقتصاد مقاومتی به زنجان هم کشیده شد

پای اقتصاد مقاومتی به زنجان هم کشیده شد

پای اقتصاد مقاومتی به زنجان هم کشیده شد

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش ایرنا، یکی از دستور جلسه های ستاد اقتصاد مقاومتی این استان که روز پنجشنبه برگزار شد، گزارش عملکرد خوشه فرش زنجان بود.


معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان ابتدا به گزارشی از فعال سازی خوشه های صنعتی در این استان پرداخت و عمر خوشه فرش زنجان را سه سال خواند که از سال آتی به عنوان کنسرسیوم صادراتی فعالیت خواهد کرد.
ایرج احمدی افزود: هدف از راه اندازی این خوشه، حمایت از تولید و صادرات این محصول زنجان بود، همانگونه که هم اکنون چنین تلاشی برای چاقو و کفش در دست انجام است.
عامل توسعه خوشه فرش استان زنجان هم در ادامه گفت: بر اساس اعلام اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان 63 هزار نفر و با تخمین مسئولان خوشه، 48 هزار نفر و شمار بیمه شدگان 11 هزار نفر فرش باف در این استان فعالیت می کنند.
زهرا حاج علی اکبری یادآورشد: بر اساس آخرین گزارش سال 95، در شهرستان زنجان هشت هزار و 930، خدابنده 6 هزار و 350، ماهنشان سه هزار و 320، ایجرود 2 هزار و 80، طارم یک هزار و 540 ، ابهر یک هزار و 850، خرمدره 950 و سلطانیه 810 دار قالی آویخته بود.
وی اظهار کرد: تعداد واحدهای متمرکز تولیدی در 6 ماهه نخست امسال به 83، واحدهای غیر متمرکز با مدیریت متمرکز به 155، واحدهای تولیدی غیر متمرکز خانگی با کمتر از سه دار قالی به 19 هزار دار می رسد که در مجموع 19 هزار و 238 دار قالی را نشان می دهد.
حاج علی اکبری به اقدامات انجام شده برای معرفی فرش زنجان اشاره و اظهار کرد: کیفیت فرش ابریشمی زنجان بی نظیر است چنانکه طرح های فرش قم که از 50 سال قبل مانده است، به دست همین بافندگان بافته می شود اما به نام استانی دیگر صادر.
عامل توسعه خوشه فرش استان زنجان گفت: فرش پشمی این استان در جهان به فرش آهنی معروف است و این موضوع حکایت از کیفیت بالای بافت فرش زنجان دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در این استان، عرضه مواد اولیه فرش ابریشمی راه اندازی و مشکل طراحی فرش ابریشمی زنجان هم راه اندازی اولین مرکز طراحی فرش مرتفع شد.
حاج علی اکبری از نپرداختن تسهیلات بانکی به متقاضیان صنعت فرش گلایه کرد و ادامه داد: هم اکنون سه نفر متقاضی دریافت تسهیلات بابت راه اندازی مرکز پرداخت، رنگرزی و طراحی هستند، اما بانک مربوطه همکاری لازم برای اعطای این تسهیلات را ندارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استاندار زنجان هم در واکنش به نپرداختن تسهیلات گفت: سه ماه قبل بنا بود این مشکل مرتفع شود اما اکنون می شنوم که هنوز تسهیلاتی اعطا نشده است.
فرامرز نیک سرشت تاکید کرد: شاید کل تسهیلات مورد تقاضای این سه کارگاه به 2 میلیارد ریال هم نرسد، چرا بانک عامل در این زمینه کوتاهی می کند.
وی اضافه کرد: تا هفته آینده باید این مشکل حل و تسهیلات مورد نیاز پرداخت شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در ادامه گفت: تاکنون مسئولان خوشه فرش استان به این اداره کل بابت دریافت تسهیلات مربوط به خوشه مراجعه نکرده اند.
محمدرضا یوسفی از صدور 750 مجوز مشاغل خانگی در سال جاری خبر داد و تعهد استان را 152 فقره مجوز اعلام کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در ادامه گفت: با وجود آنکه صنعت فرش این استان هم اکنون در وضعیت خوبی به سر می برد اما با انتظارات فاصله معنا داری دارد.
ناصر فغفوری ابراز کرد: طی سه سال گذشته اقدامات بسیاری برای ساماندهی این صنعت در استان زنجان انجام شده است که نمونه بارز آن شناسنامه دار کردن فرش ها برای نخستین بار در کشور به شمار می آید.
وی اظهار کرد: پیش از این 22 هزار نفر از بیمه رایگان فرش بافی استفاده می کنند در حالی که بیش از نیمی از آنان بافنده واقعی فرش نبودند که این موضوع هم ساماندهی شد.
فغفوری افزود: هم اکنون 11 هزار نفر از بیمه فرشبافی استفاده می کنند اما سازمان تامین اجتماعی متعهد شده است که با بیمه هر تعداد بافنده واقعی که معرفی شود، موافقت کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از ثبت ملی 2 طرح بیدگینه و قلتوق زنجان خبر داد و گفت: هم اکنون یکی از تاجران بزرگ فرش ایران در حال مذاکره برای راه اندازی بزرگترین واحد رنگ رزی صنعتی مواد اولیه فرش ایرانی است.
وی یادآورشد: با راه اندازی این واحد صنعتی، کل مشکل فرش ایران در زمینه پس دادن رنگ در زمان شسشتو مرتفع می شود.
مدیرکل استاندارد استان زنجان هم گفت: به حتم برای صادرات، هر کالایی باید کیفیت لازم را داشته باشد و استانداردها این حداقل کیفیت ها را مشخص می کنند.
داوود کارگرزاده اضافه کرد: سازمان استاندارد ایران برای ویژگی های مختلف فرش ایرانی استانداردهای مختلفی مشخص ساخته و آماده است و کیفیت این محصول ارزشمند را برای صادرات تایید کند.
عامل خوشه فرش استان زنجان گفت: در صورتی که حمایتی از فرش زنجان نشود، تمام حساسیت های ایجاد شده برای زنده نگاه داشتن و رونق بخشی به آن از بین خواهد رفت.
حاج علی اکبری فرش را نمونه بارزی از اشتغالزایی با کمترین میزان سرمایه گذاری و بیشتری بهره وری در کشور معرفی کرد و خواستار توجه و حمایت تمام مسئولان اقتصادی استان از این صنعت شد.

 

 

 

منبع : ایرنا

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.