هنرهای دستی خراسان جنوبی رو به فراموشی است

کریمی 1397/04/17
هنرهای دستی خراسان جنوبی رو به فراموشی است

هنرهای دستی خراسان جنوبی رو به فراموشی است

هنرهای دستی خراسان جنوبی رو به فراموشی است

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: صنایع دستی در استان مانند کلاه نمدی، شانه سازی چوبی سنتی، در حال فراموشی است که باید برای احیای دوباره آن ‌ها سعی کرد.

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : حسین عباس زاده در دیدار با مدیر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی استان بیان کرد: طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، طرحی بزرگی و با ارزش است که توسط مجموعه جهاددانشگاهی با همکاری وزارت تعاون در حال اجراست

برخلاف طرح‌های دیگر که تنها با هجمه‌ای از تبلیغات شروع کار می‌کنند اما اطلاعت کافی را در این زمینه ندارند اجرای این طرح با اطلاعات کافی و ساماندهی منظم در حال انجام است.

معاون صنایع دستی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به ایجاد فضای دانشجویی در این سازمان انتظار می رود که حامی باشد و این امر همواره در فعالیت‌های جهاددانشگاهی دیده شده است.

عباس زاده بیان کرد: بخش علمی صنایع دستی باید در دانشگاه‌ها شکل گیرد و همواره تاکید معاونت صنایع دستی بر حضور کارشناس تحصیل کرده صنایع دستی در شرکت تعاونی‌هاست تا بتوانند در طراحی، ثبت برند و بازاریابی راهکار ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان شاخص، افراد فعال و کارآفرین در هر شهرستانی مشخص هستند، تصریح کرد: اتفاقات خوبی در صنایع دستی استان رخ داده و تمام شهرستان‌ها فعال و تولید صنایع دستی خروجی خوبی داشته است.

معاون صنایع دستی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از اجرای طرح هر روستا، یک محصول در استان خبر داد و گفت: پرونده ثبت جهانی روستای خراشاد در حال انجام شدن است که حدود 70 درصد کار آن انجام شده است.

عباس زاده بیان کرد: پارچه سنتی، جاجیم و پخل بافی، گلیم و سفره اردی، سیاه چادر، حصیر و پخل بافی از جمله هنرها و صنایع شاخص استان است.

وی با اشاره به اینکه در روستاهای مرزی ما علاوه بر مشکلاتی که دارند دست از گلیم بافی برنداشته‌اند، تصریح کرد: طرح این گلیم‌ها ابتکاری است که چشم را به دیدن وا می‌دارند و دست بافته‌های عالی پدید می‌آورند.

مدیر طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی از ورود برندهای ملی فعال در حوزه صنایع دستی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی استان خبر داد.

مجتبی ابراهیمی در دیدار با معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، افراد زیرنظر پشتیبان استانی و منطقه‌ای فعالیت و به برند ملی متصل و به عبارت دیگر زنجیره کسب و کار خانگی در حوزه مشاغل مزیت دار استان تکمیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این طرح سعی می‌کنیم فضای مناسب و امکانات لازم برای آموزش و فعالیت را برای صنعتگران فراهم کرده و همچنین با اتصال به بازارها و برندهای اصلی و گسترش بازار فروش را فراهم کنیم.

مدیر طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: جلسات متعددی با دستگاه‌های اجرایی در راستای حرکت درست این طرح برگزار شد که از میراث فرهنگی با توجه به اشراف کامل به این حوزه راهنمایی و کمک گرفته شد.

ابراهیمی از ورود برندهای ملی فعال در حوزه صنایع دستی در این طرح خبر داد و یادآور شد: وجود این برندها با توجه به موقیعت و اهمیت آن‌ها در عرضه محصولات صنایع دستی استان کمک زیادی خواهند کرد.

 

هنرهای دستی خراسان جنوبی رو به فراموشی است

 

 

منبع : ایسنا

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.