معافیت صنعت فرش از مالیات ارزش افزوده

کریمی 1397/05/03
معافیت صنعت فرش از مالیات ارزش افزوده

معافیت صنعت فرش از مالیات ارزش افزوده

معافیت صنعت فرش از مالیات ارزش افزوده

جهان فرش : طی بررسی ها و لایحه تقدیمی مجلس شورای اسلامی شده قرار است تا حلقه های فعال در صنعت فرش دستباف از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند.

اسماعیل چمنی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تبریز در مراسم افتتاحیه نمایندگی این اتحادیه در تهران، اظهار کرد: 5 میلیون نفر در این صنعت فرش در حال فعالیت هستند که از این تعداد بالغ بر 2 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بافندگی و اشتغال در این حوزه کار می کنند.

چمنی با بیان اینکه حوزه فرش دستباف یکی از مهم ترین مجموعه های اشتغال زایی بخش خصوصی است، افزود: تنها کالایی که در سال 2015 ثبت جهانی شده فرش دستباف ایرانی بوده و مردم چهار قاره ایران را از نمادش که فرش دستباف بوده می شناسند و در میان آن ها محبوب‌است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تصریح کرد: اگر قرار است که میزان نرخ بیکاری به حداقل برسد، روند ارز آوری کشور در مسیر رشد قرار گیرد، میزان درآمد اقشار مختلف جامعه افزایش یابد و وضعیت معاش مردم در شرایط مساعدی قرار داشته باشد باید توجه به فرش دستباف توسط دولت در اولویت قرار گیرد.

وی گفت: لزوم بیمه شدن افرادی که در خانه به بافت فرش اشتغال دارند توسط مجلس براساس قانون تصویب شد اما از تعداد 2 میلیون بافنده فقط 350 هزار نفر بیمه شده‌اند این نظام‌متعلق به زحمت کشان و افرادی است که با سختی و‌ با دست باردیگر هویت ایرانی را خلق می کنند اما در عمل چنین اتفاقی نیافتاده است.

رئیس‌ اتحادیه فرش دستباف تبریزتشریح کرد: طی سال های اخیر از میزان بیمه شدگان فرش دستباف کاسته شد و به عدد 350 هزار نفر از ظرفیت 2 میلیونی رسید به جای اینکه روندی صعودی داشته باشد همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که در این سالها قابل توجه است انتشار آمار صادرات این بخش بوده که عمدتا نشان از افزایش آن‌دارد درحالیکه بخش زیادی از تجار صادراتی به کشور های دیگر‌ نداشته اند.

چمنی ادامه داد: فرش دستباف صنعت اول کشور است و اغلب کشور‌های دنیا ایران‌ را با فرش می شناسند باید توجهی بسیار زیادی به این بخش بشودتا اقتصاد کشور در مسیر رشد و‌توسعه قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت بیمه ی قالی بافان افزود: هنگامی که بیمه ی یکی از این بافندگان قطع می شود به این معناست که این فرد از چرخه ی تولید فرش دستباف خارج شده است لذا بیمه ی این افراد بسیار اهمیت دارد.

چمنی خطاب به رئیس مرکز ملی فرش و نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد:باید هفته ای به نام هفته فرش در تقویم کشور برای ارج نهادن به این قشر درنظر گرفته شود.

معافیت صنعت فرش از پرداخت مالیات

دست پاک رییس مرکز ملی فرش نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرش تبریز بیان کرد: با توجه به قدمت فرش دستباف در‌کشور و میزان فعالان این حوزه از گذشته تا‌کنون فرش دستبافت شناسنامه مردم و پرچم دوم ایران تلقی میشود.

این مقام مسئول اشاره کرد: طی بررسی ها و لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده قرار است تا حلقه های فعال در صنعت فرش دستباف از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند که امیدداریم تا مجلس شورای اسلامی با درایتی دارد این مهم را به مرحله اجرا برساند.

وی افزود: براساس تحقیق‌و پژوهش هایی که این مرکز در دستور‌کار‌خود قرار داده در برنامه داریم تا یکی از روزهای سال که نقطه ی عطف صنعت فرش دستباف است را به عنوان روز فرش دستباف نام گذاری کنیم.

رییس مرکز ملی فرش تشریح کرد: قرار است تا شورایی به عنوان شورای فرش دستباف متشکل از روسای اتحادیه ها به ریاست شخص وزیر صنعت تشکیل شود تا اتفاقات قابل توجهی در‌این صنعت متوجه فعالان این حوزه شود.

احد عظیم زاده صادرکننده نمونه کشور نیز در‌این مراسم تاکید کرد: فرش دستباف از جمله صنایع مهم کشور به شما می رود و از ظرفیت بالایی برخوردار است.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی و علیزاده نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و داودی نائب رئیس فراکسیون فرش مجلس بر لزوم صادرات فرش دستباف تاکید کردند.

 

معافیت صنعت فرش از مالیات ارزش افزوده

 

منبع : econews

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.