قطع شدن بیمه بیش از ۳۰ هزار نفر از قالیبافان تبریز

r_abbasi9 1396/10/09

قطع شدن بیمه بیش از ۳۰ هزار نفر از قالیبافان تبریز

قطع شدن بیمه بیش از ۳۰ هزار نفر از قالیبافان تبریز

قطع شدن بیمه بیش از ۳۰ هزار نفر از قالیبافان تبریز

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش هم نوا، در جلسه روز پنجشنبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، عمده زمان جلسه به بررسی موانع اعطای وام بانکی به صنایع تبریز اختصاص یافت که این مسئله باعث انتقاد رئیس اتحادیه قالیبافان کشور از عدم طرح مشکلات عدیده قالیبافان تبریزی شد.

برای بررسی وضعیت صنعت فرش استان، به‌پای گفت‌وگو با رئیس اتحادیه قالیبافان و عضو اتاق بازرگانی تبریز نشستیم.

فرش دستباف، نماد هویت فرهنگی و تاریخی کهن شهر تبریز است
اسماعیل چمنی، با اشاره به اینکه در استان آذربایجان شرقی ۵۰۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از فرش دستباف ارتزاق می‌کنند، اظهار داشت: از حدود ۲ میلیون فعال در صنعت قالی‌بافی کشور، یک‌چهارم فعالان این هنر صنعت در آذربایجان شرقی است.

وی افزود: هر شهری با نماد و نشان مشخصی شناخته می‌شودو فرش دستباف، نماد هویت فرهنگی و تاریخی کهن شهر تبریز به شمار رفته و آیینه هنر کشورمان در کشورهای دنیا است.

صادرات فرش دستباف تبریز به بیش از ۸۰ کشور جهان
رئیس اتحادیه قالیبافان کشور، با اشاره به صادرات فرش دستباف تبریز به بیش از ۸۰ کشور جهان، خاطرنشان کرد: نفیس‌ترین و اعلاترین فرش دستباف کشور در آذربایجان شرقی تولید می‌شود و از ۳۰ درصد تولید فرش دستباف و بیش از ۳۰ درصد صادرات آن، متعلق به استان آذربایجان شرقی است.

وی با اشاره به اینکه صنعت فرش تبریز مظلوم است، ادامه داد: فرش دستباف تبریز محصول زحمات بسیاری از زحمت‌کشان این صنعت است و باید حرف دل آنان را شنیده و برای حل مشکلاتشان اقدام کرد.

چمنی با اشاره به صنعت فرش دستباف، مردمی‌ترین بخش در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی است، گفت: متأسفانه مسئولان عادت کرده‌اند که فرش دستباف را با خط‌کش صادرات اندازه می‌گیرند درحالی‌که توجه به اشتغال این محصول به دلیل امنیت شغلی و اجتماعی حاصل از آن، مهم‌تر است.

قطع شدن بیمه بیش از ۳۰ هزار نفر از قالیبافان استان
وی افزود: فرش دستباف مصداق تولید ملی است، چراکه میزان آورده برای راه‌اندازی هر شغل در این هنر- صنعت کمتر از ۱۰ میلیون تومان بوده و محصولی است که علاوه بر درآمدزایی مناسب،ارزش‌افزوده بالایی دارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تبریز، با تأکید بر لزوم برندسازی فرش دستباف برای صادرات، خاطرنشان کرد: فرش دستباف تنها محصولی است هیچ وابستگی به واردات ندارد و مصداق واقعی «اقتصاد مقاومتی» است و بایستی در راستای برندسازی آن تلاش کنیم.

وی همچنین تعداد بیمه‌شدگان فرش دستباف در کشور را پانصد وپنجاه‌هزار نفر دانست و افزود: علی‌رغم سهم ۳۰ درصدی استان از صادرات فرش، سهم آذربایجان شرقی از تعداد بیمه‌شدگان ۱۰ درصد است و بیش از ۳۰ هزار نفر از قالیبافان استان به این دلیل که قالیباف شناخته‌نشده‌اند، قطع شده است.

 

 

منبع : هم نوا

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.