فرش دستباف میبد وضعیت مطلوبی ندارد

r_abbasi9 1396/09/20

فرش دستباف میبد وضعیت مطلوبی ندارد

فرش دستباف میبد

فرش دستباف میبد وضعیت مطلوبی ندارد

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش خبرنگار ما از میبد ، ماشاالله قاسمی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف در میبد با اشاره به اینکه نزدیک 60 سال است که بصورت خانوادگی در زمینه فرش دستباف فعالیت دارد درباره صنف تولید کنندگان فرش دستباف در این شهرستان بیان داشت: اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف میبد از سال 1384 تشکیل شده است و طبق آخرین آمار حدود 1500 نفر عضو این اتحادیه بوده که از این تعداد 800 نفر بصورت مستمر و مابقی بصورت فصلی فعالیت دارند.

وی افزود: اکثر قالیبافان بصورت غیر متمرکز و بیشتر بطور خانگی مشغول به بافت فرش هستند البته 6 کارگاه نیز بصورت متمرکز فعالیت دارند. در این اتحادیه 15 فروشگاه فرش ماشینی، 20 قالیشویی و 7 فروشگاه موکت نیز عضو هستند.

قاسمی در مورد اقدامات صورت گرفته از طرف اتحادیه برای تولیدگنندگان فرش اظهار داشت: معرفی تولیدکنندگان جهت اخذ تسهیلات کم بهره، معرفی بافندگان به نهادهای حمایتی و تامین اجتماعی جهت دریافت بیمه، برگزاری کلاسهای آموزشی فنی به بافی زیر نظر اداره صنعت، معدن و تجارت جهت ارتقا کیفیت بافت، شرکت 700 بافنده در آزمونهای فنی و حرفه ای و دریافت مدرک از آن مرکز، مساعدت به بافندگان در زمینه تهیه دستگاه و ابزار آلات بافت، تهیه مواد اولیه مرغوب برای بافندگان که 90 درصد هزینه آن پس از پایان کار از قالیباف دریافت می شود و خرید مستقیم فرش از بافنده بر اساس مرغوبیت کار و نظر کارشناس اتحادیه از جمله اقداماتی است که از طرف اتحادیه برای اعضا صورت گرفته است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف میبد در زمینه مواد اولیه فرش دستباف توضیح داد: فرش نائین از پشم،نخ و ابریشم 100 درصد طبیعی، فرش یزد از پشم و نخ و فرش زیر پایی از پشم طبیعی و رنگ شیمیایی بافته می شود.

وی در مورد مزیتهای فرش دستباف نسبت به سایر زیراندازها ابراز داشت: استفاده از الیاف طبیعی، بهداشتی بودن و عدم ایجاد حساسیت، عمر طولانی، شیک و بادوام بودن و نیز ارزشمند بودن فرش های دستباف مستهلک شده از مزایای فرش دستباف نسبت به سایر زیر اندازها می باشد.

قاسمی بی اعتنایی برخی بافنده ها به توصیه های تولیده کننده و عدم اشتغال حرفه ای به کار بافت قالی را از مشکلات مهمی دانست که باعث افت قیمت فرش شده و گفت: متاسفانه برخی بافندگان سایز و رنگ فرش را متناسب با تقاضای بازار تولید نمی کنند که این خود باعث افت قیمت فرش می شود. در چند سال اخیر نیز عدم اشتغال حرفه ای بافندگان به کار بافت فرش باعث شده دستمزد کمتری نصیب آنها شود.

وی در ادامه بیان داشت: تهیه مواد و مصالح نامرغوب نیز توسط برخی بافندگان از برخی مراکز متفرقه نیز سبب شده مرغوبیت و کیفیت کار فرش پایین بیاید.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف میبد رکود شدید چند ساله بازار و تورم را دلایلی برای عدم رغبت بافندگان به تولید فرش دانست و عنوان کرد: فرش دستباف در قدیم بعنوان کالای سرمایه ای به حساب می آمد ولی امروزه بیشتر بعنوان کالای مصرفی از آن استفاده می شود که طی سالیان اخیر نیز با ورود کفپوشهای جدید مثل موکت و فرش ماشینی کاهش تقاضا و افت قیمت را تجربه کرده است.

وی عدم حمایت سازمانها و نهادهای متولی از فرش دستباف را یکی از مشکلاتی دانست که جایگاه فرش دستباف ایرانی را در بازارهای جهانی تنزل داده و اظهار داشت: با توجه به همه مشکلات باز هم با تلاش و پیگیری فراوان توانسته ایم بیش از 60 درصد تولیدات فرش میبد را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی اروپا و آمریکا صادر کنیم. در صورتیکه دولت حمایت بیشتری از این هنرصنعت داشته باشد می توانیم در بازارهای جهانی بیشتر بدرخشیم.

قاسمی در ادامه بیان داشت: متاسفانه کشورهایی نظیر چین و هند توانستند با تولید فرش دستباف در رنگهای متنوع و طرح و نقشه ریبا و داشتن نیروی کار ارزان، قیمت پایین محصول نهایی و مصرفی شدن بازار فرش بخش عمده ای از بازارهای جهانی را بدست آورند در صورتیکه فرشهایی تولیدی آنها به مراتب کیفیتی پایین تر از فرش ایرانی دارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف میبد درباره جایگاه این هنر صنعت در شهرستان اذعان داشت: فرش دستباف میبد در سالهای 1353 تا 1365 در مقام و جایگاه دوم یا سوم کشور قرار داشته چون بافندگان بیشتر به کار بافت فرش های ریز بافت مانند فرش نائین، شش لا و ابریشم قم فعالیت داشته اند ولی امروز به دلیل قیمت بالای مصالح، دستمزد کم و بافت فرشهای درشت بافت مثل فرش یزد و زیرپایی این جایگاه تنزل یافته است.

وی عنوان کرد: قیمت فرش دستباف در سالهای اخیر رشد چندانی نداشته و تقریبا ثابت مانده در حالیکه فرش ماشینی تا کنون چند برابر شده است. گرانی مواد اولیه، ثابت بودن قیمت فرش، وجود رقبای جدی وعدم تبلیغات مناسب در این زمینه باعث شده که دیگر تولید فرش دستباف مقرون به صرفه نباشد.

قاسمی از قطع بیمه بافندگان قالی در دوسال اخیر به بهانه کمبود منابع گفت و اظهار داشت: بافندگان با وجود تمام مشکلات، هزینه های بالا، سود کم و مشکلات دیگر بخاطر بیمه حاضر به ادامه کار بودند ولی قطع بیمه امید آنها را نا امید کرد. متاسفانه قانون بیمه بافندگان به صورت مطلوبی اجرا نمی‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف میبد در پایان با اشاره به وضعیت نامطلوب این هنر صنعت بیان داشت: این هنر صنعت از اهمیت‌های فراوانی برخوردار است و برای ارتقاء این صنعت نیازمند همکاری مردم، مسؤولان و فعالین صنعت فرش هستیم.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.