صنعت فرش ایران از بازگشت تحریم های آمریکا متاثر خواهد شد.

کریمی 1397/05/05
صنعت فرش ایران از بازگشت تحریم های آمریکا متاثر خواهد شد.

صنعت فرش ایران از بازگشت تحریم های آمریکا متاثر خواهد شد.

صنعت فرش ایران از بازگشت تحریم های آمریکا متاثر خواهد شد.

جهان فرش : یکی از مشهور ترین صنایع صادراتی ایران احتمالا از بازگشت تحریم های آمریکا در ماه آینده میلادی به شدت متاثر خواهد شد.

صنعت فرش ایران برای صدها هزار فرشباف حرفه ای فرصت شغلی ایجاد کرده و صدها میلیون دلار درآمد صادراتی عاید این کشور می کند. تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از برجام و وضع تحریم های جدید علیه ایران می تواند موجب نابودی بازار فرش ایران شود.

رضا ذوالانواری، که پدرش پایه گذاری فرش ذوالانواری شیراز بوده است گفت: «50 درصد از بافندگان باید به دنبال دیگر راه های امرار معاش بگردند.» ذوالانواری حدود 5 هزار بافنده را برای بافتن گبه و گلیم که معمولا در آنها از طرح هایی ساده تر از فرش های سنتی ایرانی استفاده می شود، در استخدام خود دارد.

به گفته این فعال صنعت فرش: «آنها درک نمی کنند که کسی بتواند با کارهای هنری و خلاقانه مخالفت کند… آنها نگران معیشت خود هستند.»

صنم وکیل، تحلیلگر موسسه چتهم هاوس در لندن گفت: «فرش ایران برای اقتصاد این کشور واقعا مهم است… از نظر تاریخی، این صنعت خیلی قدرتمند بوده و میزان بالایی از اشتغال را ایجاد کرده است.»

بعد از لغو تحریم ها علیه ایران در ژانویه 2016، صادرات فرش ایران به میزان قابل توجهی افزایش داشت. بر اساس آمار مرکز ملی فرش ایران، در فاصله مارس 2017 و ژانویه 2018، 336 میلیون دلار فرش صادر شده که بخش عمده ای از آن به آمریکا بوده است.

رضا ذوالانواری، که خانواده وی 6 نسل در کار فرش فعالیت داشته، کاملا از تبعات تحریم هایی که قرار است از 6 اوت برقرار شود مطلع است، زیرا وی قبلا چنین شرایطی را تجربه کرده است.

8 سال قبل، به بهانه فعالیت های هسته ای، تحریم هایی علیه ایران به اجرا گذاشته شد. این تحریم ها به صورت یک شبه بازار فرش ایران در آمریکا را از بین برد.

تا سال 2010، ذوالانواری، سالانه 3500 متر مربع فرش برای صادرات به آمریکا تولید می کرد که این میزان 20 درصد از تجارت وی را تشکیل می داد. با توجه به قیمت 521 دلاری هر متر مربع فرش، این یک بازار قابل توجه و پرسود بود.

وی افزود: «به دلیل محدودیت های نقل انتقالات بانکی و نقدی، تولید ما حتی برای اروپا کاهش یافت و ارسال پول به ایران بسیار دشوار شد.»

ذوالانواری برای دور زدن تحریم ها تصمیم گرفت دست به تولید فرش های ابریشمی برای صادرات به هند بزند و در اوایل سال 012 توانست پایگاهی در این کشور ایجاد کند. بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها در سال 2016، وضعیت بهتر شد. به گفته ذوالانواری: «دوران واقعا خوبی بود. ما شروع به تولید فرش های بزرگتر کردیم. ما از آمریکایی ها دعوت کردیم تا به ایران بیایند تا فرش های 2 هزار متری ای را که تولید کرده بودیم به آنها نشان دهیم.»

تجارت با بازار آمریکا مجددا رونق زیادی گرفت و در فاصله ژانویه 2016 تا ژوئن 2018، ذوالانواری مجددا توانست سهم بازار آمریکا از کسب و کار خود را به 20 درصد برساند. اما بار دیگر همه چیز در حال خراب شدن است.

 

 

صنعت فرش ایران از بازگشت تحریم های آمریکا متاثر خواهد شد.

 

منبع :  جی پلاس

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.