صادرات ۵۰ میلیاردی گلیم ایرانی در سال گذشته

r_abbasi9 1396/09/23

صادرات ۵۰ میلیاردی گلیم ایرانی در سال گذشته

گلیم ایرانی

صادرات ۵۰ میلیاردی گلیم ایرانی در سال گذشته

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش مقیم و به نقل از ایسنا، منصور مکی آبادی در مراسم جشن ثبت جهانی گلیم سیرجان که امروز ٢٣ آذر ماه در سیرجان برگزار شد،بیان کرد: باید دختران ما به هنر گلیم بافی افتخار کنند.

بنابر این کمیته آموزش گلیم بافی به شکل پازل را از مهدهای کودک‌ شروع کردیم. کمیته تولید و آسیب‌شناسی گلیم یکی دیگر از اقدامات ما بوده است زیرا هنرمندان مشکلات بسیاری از جمله بیمه دارند به همین دلیل این کمیته جهت حل مسائل و مشکلات تشکیل شده است.
او با بیان اینکه کمیته صادرات و بازاریابی یکی دیگر از اقدامات بوده است، افزود: از طریق فروش گلیم می‌توان به راحتی دو استان کشور را اداره کرد. سال گذشته ٥٠ میلیارد صادرات گلیم داشتیم و به دنبال این هستیم که در آینده این رقم را دو برابر کنیم.
فرماندار سیرجان اضافه کرد: ما همچنین به دنبال مراحل برندسازی هستیم به همین دلیل چهارمین کمیته‌ای که تشکیل دادیم مربوط به تبلیغات بوده است. آنچه زیاد تبلیغ نشده گلیم سیرجان است که امروز حیرت عضو شورای جهانی صنایع دستی آقای احمد الفارسی را هم به همراه داشت تا جایی که گفتند تاجران این حوزه را به ما معرفی خواهند کرد.
مکی آبادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: مراسم جشن ثبت جهانی به مدت دو روز برای مردم سیرجان و دارستان برگزار می‌شود و مراسم امروز هم برای اهدای لوح ثبت جهانی به شهرداری سیرجان صورت گرفته است.
او اضافه کرد: گلیم موضوع فرهنگی و هنر دست دختران و زنان منطقه سیرجان و دارستان است و پروسه ثبت این پرونده دو سال طول کشید و در این پروسه مردم و زنان سیرجان ما را همراهی کردند. راه‌اندازی بازارچه گلیم، باغ موزه گلیم،نصب المان‌های شهری، تهیه کتابچه دو زبانه گلیم از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است.

سید احمد حسینی امام جمعه سیرجان نیز در ادامه جشن ثبت جهانی شهر سیرجان به عنوان شهر گلیم شیرکی پیچ بیان کرد: باید در بحث تولیدات داخلی، صادرات و ارزآوری و همچنین اشتغال بیشتری صورت بگیرد زیرا تولیدات در این عرصه خود زمینه اشتغال است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری از آن یاد کردند، یعنی اقتصادی که در شرایط تحریم، خصومت و دشمنی می‌تواند موجب رشد و شکوفایی کشور باشد زیرا تحریم‌ها سبب مقاومت بیشتر مردم می‌شود. از سال‌ها قبل مشخص بود که طراحی دشمن روی اقتصاد کشور ما متمرکز شده است. بر همین اساس شعارهای سال‌های اخیر از طرف مقام معظم رهبری با عناوین مختلفی مثل اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی و در نهایت تولید اشتغال به عنوان حلقه‌هایی برای ایجاد منظومه‌های اقتصادی مطرح شد.

امام جمعه سیرجان اضافه کرد: راهکارهای اقتصاد مقاومتی آغاز شده و باید با دقت بیشتر ادامه پیدا کند.کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، مردمی کردن اقتصاد با اجرای اصل 44 همراه با توانمندسازی و حمایت از سرمایه‌های ایرانی در بخش خصوصی همچنین استفاده از امکانات داخلی باید با قدرت دنبال شود.

حسینی اضافه کرد: آگاه کردن اقشار مردم و عمل درباره الگوی مصرف و پرهیز از اسراف نیز باید عملی شود. رهبری فرمودند امروز تعادل در مصرف یک حرکت جهادی است. بنابراین باید تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی پرهیز از اسراف و استفاده از تولیدات داخلی را جدی بگیرند. وقتی کالای داخلی مصرف می‌کنیم به کارگر ایرانی کمک می‌کنیم. همچنین به ایجاد اشتغال و سرمایه ایرانی کمک می‌شود.

*چرا مونسان در جشن ثبت جهانی گلیم سیرجان شرکت نکرد؟

شهباز حسن پور بیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: می‌توانیم بگوییم امروز هنر دست مردم سیرجان می‌تواند بهترین سفیر برای مردم این شهر در جهان باشد. سفیر صلح واقعی هنر دست این هنرمندان عزیز است که می‌توان هر جایی تابلوی زیبایی از آن را دید. امروز به برکت هنرمندانی که در این عرصه 15 سال زحمت کشیدند، شاهد برگزاری جشنی برای ثبت جهانی گلیم سیرجان هستیم.

وی خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان درباره اینکه چرا آقای مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم حاضر نشده است، گفت: قرار بود آقای مونسان امروز در این مراسم حاضر شود. از قبل بلیت آنها نیز تهیه شده بود اما شیطنت‌هایی مطرح شد که اگر آقای مونسان در این مراسم حاضر شوند دیگر نمی‌تواند رئیس جمهور را که می‌خواهند هفته دیگر به این استان سفر کنند، همراهی کند. به همین دلیل ما یک توطئه بزرگ را خنثی کردیم تا هفته آینده رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با رئیس جمهور برای تبریک به مردم سیرجان حاضر شوند. در واقع دلیل عدم حضور آقای مونسان در این مراسم اصرار ما بود.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: صنعت فرش باید جایگاه خودش را در این کشور پیدا کند. ما به دنبال کار بزرگتر برای این صنعت اصیل ایرانی بوده و هستیم. ما نه تنها به گلیم شیرکی پیچ، بلکه به دنبال این هستیم تا تمام صنایع دستی ایران مورد حمایت قرار بگیرد. به همین دلیل در بودجه یک میلیون دلاری بیش از پنج هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم در اختیار بانکها قرارگرفته و پنج هزار میلیارد دیگر را نیز بانکها پذیرفتند تا بیش از 10 هزار میلیارد برای وام‌های کم بهره در اختیار روستایی‌ها قرار دهیم. به همین دلیل پیگیر آن هستیم که دولت آن را نهایی کند و بتوان از این مبلغ برداشت کرد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر همچنین اعلام کرد: 20 درصد از این بودجه در اختیار مجموعه صنایع دستی و گردشگری قرار می‌گیرد. زیرا دراین دو حوزه می‌توان با کمترین هزینه اشتغال پایدار ایجاد کرد که نسل به نسل قابل انتقال است. به همین منظور برای آنکه این جایگاه حفظ شود باید کار مداوم صورت بگیرد.

*تصویب 1.5 میلیارد دلاری برای مجموعه صنایع روستایی و عشایری

داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که گفت: فراکسیونی با عنوان صنایع معدنی با حضور 114 نماینده مجلس تشکیل داده‌ایم که نماینده مردم سیرجان و بردسیر نیز نایب رئیس اول این فراکسیون زحمات بسیاری در این زمینه کشیدند.

وی افزود: ارزش و اهمیت صنایع دستی، صنعت فرش و گلیم از ابعاد مختلف قابل بحث، بررسی و ارزیابی است. این هنر معرف فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی است که می‌توان از طریق آن با دنیا صحبت کرد. این صنعت در دنیا جایگاه ویژه‌ای داشته است. اگرچه در برهه‌ای از زمان صدماتی به آن وارد شد اما خوشبختانه با فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد این صنعت در حال رونق گیری دوباره است و نمونه‌ای از آن یعنی ثبت جهانی شهر سیرجان به عنوان گلیم شیرکی پیچ را شاهدیم.

وی اضافه کرد:تصویب 1.5 میلیارد دلاری برای مجموعه صنایع روستایی، عشایری و صنایع کوچک عدد بسیار مناسب و خوبی است که از سوی مجلس تقدیم دولت شده و در حال پیگیری آن هستیم. امیدواریم در این زمینه به شکلی تدبیر شود که تحولی در رشد صنایع دستی ما ایجاد کند. صنایع دستی از جهات مختلف برای ما ارزشمند است و کمیسیون صنعت و معدن این آمادگی را دارد تا موانع سر راه این صنعت را بردارد.

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی گفت: ما حاضریم جلسه‌ای را ترتیب دهیم و از مسئولان دولتی دعوت کنیم تامسائل و مشکلات خود را در این جلسه مطرح کنند یکی از وظایفی که ما قائل هستیم اصلاح قوانین برای رونق اشتغال و تولید است.

*کرمان 6 اثر ثبت جهانی دارد

محمود وفایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان نیز گفت: با توجه به رویکردی که در دولت تدبیر و امید شاهد بودیم. یکی از اقدامات خوب توجه به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده است. با توجه به پیگیری‌های انجام شده استان کرمان به قله افتخار ثبت‌های جهانی رسیده است. ما در این استان پنج اثر ثبت شده جهانی داشتیم و امروز با ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ در قله افتخارات قرار گرفتیم ودر مجموع 6 اثر ثبت شده داریم.

او در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: حالا که گلیم سیرجان ثبت جهانی شده ممکن است عده‌ای از سودجویان به این فکر بیفتند که هر تولید نابجایی را به اسم گلیم سیرجان تولید و از این برند سوءاستفاده کنند.

 

 

منبع : مقیم

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.