روند رو به رشد صادرات فرش ایران در گفتگوی شبکه خبر

r_abbasi9 1396/10/08

روند رو به رشد صادرات فرش ایران در گفتگوی شبکه خبر

روند رو به رشد صادرات فرش ایران

روند رو به رشد صادرات فرش ایران در گفتگوی شبکه خبر

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : حمید کارگر با اشاره به افزایش صادرات فرش در چند ماه اخیر گفت: در پایان آبان 96 صادرات فرش کشور به 269 میلیون دلاررسید.

وی با اشاره به اهمیت نمایشگاه های برون مرزی افزود: امیدواریم این میزان صادرات و خرید فرش دستباف با برپایی نمایشگاه ها در پایان امسال به 400 میلیون دلار برسد.

آمریکا بزرگترین وارد کننده فرش دستباف ایران است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تحریم ایران از سوی آمریکا را از جمله عوامل کاهنده صادرات فرش کشور نام برد و افزود: یکی از بزرگترین بازار های هدف فرش کشور آمریکا به عنوان بزرگترین خریدار سنتی فرش دستباف کشورمان است.

وی گفت: از دی ماه سال 94 صادرات فرش به کشور آمریکا مجددا آغاز شده است.
کارگر خطر پذیری صادرکنندگان در بدست آوردن بازار های جدید با وجود کپی کاری های کشورهایی مانند چین نام برد و افزود: با پیوستن چین به بازار آزاد چین بعنوان یکی از 20 کشور اصلی خریدار فرش ایران است.

کارگر توجه به نیاز و خواسته های مشتریان در کنار استفاده از تبلیغات و برپایی نمایشگاه را برای افزایش صادرات فرش ایران ضروری دانست.
وی بازار های جهانی و خریداران فرش ایران را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: دو دسته بازار بخش سنتی و سبک جدید وجود دارد.

آمریکا و برخی از اروپائیان و برخی کشورهای عربی از دسته خریداران سنتی فرش ایرانی هستند و برخی کشورهای آمریکای لاتین و شرق آسیا از جمله خریداران جدید اند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران همه ایران با حوزه فرش بافی ارتباط نزدیک دارند.

وی افزود: فرش در تمام کشور و با سبک و بافت های مختلف تولید می شود فقط برخی شهر ها و استان های کشور مشهور ترند.
کارگر با اشاره به اینکه فرش سال ها بعنوان کمک اصلی اقتصادی خانوده بوده و هست گفت: فرش بافی با کمترین سرمایه گذاری بعنوان کمک معیشت خانواده به شمار می رود و بافندگان کشور اگر صادرات این صنعت و هنر دستی رونق یابند از توانایی بالایی برخوردار میشوند.

کارگر بخش فروش و صادرات را دو موتور محرکه بازار جهانی فرش کشور نام برد و تاکید کرد: حتی آنطرف مرزها منطقه های بافت فرش در ایران را به خوبی می شناسند.
کارگر به نقش تبلیغات اختصاصی در بازارهای مختلف جهان تاکید کرد و گفت: تبلیغات هزینه بر است و لازمه آن شناخت ذائقه خریداران است.
وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم در بودجه سال 97 شاهد افزایش اهمیت به تنها تولید بی رقیب کشور شد.

وی رابطه تولید فرش را مصداق بارز اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: فرش دستبافت با سرمایه گذاری اندکی رونق می یابد و کشور را از سرمایه گذاری خارجی بی نیاز می کند.
وی ادامه داد:تولید فرش دستبافت از هر منظر مانند فرهنگ و هنر، تکنولوژی، آداب و رسوم بعنوان پرچم دوم و میراث کشور است. فرش سفیر فرهنگی کشور است.

رئیس مرکز ملی فرش که دانش آموخته کارشناسی فرش در کاشان است گفت: مرکز ملی فرش ایران در دل وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی فرش کشور شناخته می شود اما همه بخش های دولتی مانند وزارت ارشاد بعنوان متولی فرهنگ، وزارت آموزش عالی بعنوان ارائه دهنده رشته تحصیلی فرش و دیگر بخش های بدنه دولت می توانند صنعت و هنر فرش را در اولویت تصمیمات خود قرار دهند.

کارگر به وضعیت بیمه بافندگان اشاره کرد و افزود: در بودجه 97 برای سامان دادن به وضعیت بیمه بافندگان پیشنهاد تخصیص ردیف بودجه مناسب داده شده است و امیدورایم تصویب شود.

فرش ایران تنها تولید کیفی کشور است که در دنیا نظیر ندارد

در ادامه نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش در ارتباط تلفنی با گفتگوی 18:30 گفت: برخی تولیدات کارخانه های تولید کف پوش مانند فرش های ماشینی و موکت را می توان رقیب اصلی داخلی فرش دستباف کشور نام برد.

هوشنگ فاخر با اشاره به نمایشگاه های 26 ساله ایران در خارج از کشور گفت: تبلیغات و بازار یابی برای بدست آوردن بازار های جهانی لازم است.

فاخر با اشاره به رابطه مستقیم قیمت فرش با قدمت آن گفت: به عکس زیر اندازها و تولیدات موکت و زیر اندازها هر چه فرش قدیمی تر شود ارزش آن بیشتر می شود و جزء آثار موزه ای و قدیمی به لحاظ هنر دستی قلمداد می شود.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش به جنبه های اجتماعی صادرات فرش در کنار در آمدهای اقتصادی آن گفت: بیش از 220 نماینده در خارج از کشور وجود دارد.

وی امیدواری کرد همه خانواده های با هنر فرش بافی آشنا شوند.

 

 

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.