در دست نبودن تاریخچه فرش در کهگیلویه و بویراحمد

r_abbasi9 1396/10/02

در دست نبودن تاریخچه فرش در کهگیلویه و بویراحمد

فرش در کهگیلویه و بویراحمد

در دست نبودن تاریخچه فرش در کهگیلویه و بویراحمد

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : حبیب سالاری در گفت‌وگوی تفضیلی با خبرنگار ما به وضعیت صنعت فرش در استان، برنامه‌ریزی صادرات این محصول به خارج کشور و برنامه‌های آینده توسعه صنعت فرش در استان اشاره کرد.

تاریخچه فرش در استان به چه زمانی بازمی‌گردد؟

سابقه فرش‌بافی در استان کهگیلویه و بویراحمد زیاد بوده و فرش‌هایی با قدمت بیش از 70 سال در استان وجود دارد اما به صورت کارشناسی شده تاریخچه‌ای از فرش استان ثبت نشده است، ضمن اینکه تاریخچه این هنر در استان غنی است.

آیا تیم کارشناسی برای ثبت تاریخچه فرش استان تشکیل شده؟

همه دست‌بافت‌های استان به صورت سنتی بوده است لذا دانش‌آموختگانی که فرش را تخصصی آموخته و در این زمینه وارد شده باشند نیست که یکی از پیشنهادهای ما به رئیس مرکز فرش ایران اختصاص اعتبار برای بخش پژوهش فرش است که قول‌هایی هم داده شده است.

دستاورد سفر رئیس مرکز فرش ایران برای حوزه فرش کهگیلویه و بویراحمد چه بود؟

در سفر رئیس مرکز فرش ایران موضوع بیمه بافندگان مطرح شد که عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه یکی از مشکلات موجود بود.

ضمن اینکه پرورش گیاهان رنگ‌زا دیگر موضوع درخواستی استان از رئیس مرکز فرش ایران بود که به جزء رنگ نیل(آبی) سایر گیاهان رنگ‌زا به صورت خودرو هستند و برخی دیگر از این گیاهان را می‌توانیم پرورش دهیم که گیاهان با روش سنتی را می‌توانیم علمی‌تر پرورش دهیم.

وی تصریح کرد: رنگ روناس در استان وجود نداشته به همین دلیل با منابع طبیعی رایزنی کردیم و قرار است به صورت آزمایشی تهیه رنگ روناس صورت گیرد که پرورش گیاهان دارویی خیلی می‌تواند به استان کمک کند، برای مثال گیاه اسپرک کیلویی 50 هزار تومان است و برای یک روستایی به صرفه است یا گیاه جاشیر هم یک گیاه خوراکی است و هم می‌تواند رنگ‌زا باشد که باید تلاش کنیم استان را به عنوان یک استان رنگ‌زا معرفی کنیم.

استفاده از نیروهای دانش آموخته کارشناس و آموزش دیده برای معرفی این هنر که در این خصوص به رئیس مرکز فرش ایران صحبت‌هایی شد، مرحله بعدی که نیازمند مساعدت رئیس مرکز فرش ایران هستیم در رابطه با اعتبارات آموزشی بود که قبلا آموزش قالی‌بافی بوده اما برای آموزش ناظر چله‌کش و مرمت فرش باید اعتبارات لازم داده شود.

در خصوص تشکیل خانه فرش استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح دهید؟

خانه فرش مجموعه از افراد متخصص است که با همکاری صنعت، معدن شکل می‌گیرد و متخصصان و کارشناسان خصوصا تحصیلکردگان در حوزه فرش برنامه‌ای را به صنعت معدن جهت ارتقاء سطح کیفیت و ارتقا سطح اقتصادی بافنده‌ها و حتی شکل‌گیری تشکل‌ها برای معرفی محصولات استان از طریق فضای مجازی و تجارت الکترونیک ارائه می‌دهند.

شرکت سهامی فرش استان کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی موزه فرش را در دستور کار دارد در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟

موزه فرش احتیاج به یک مکان مشخص دارد و اگر موزه فرش راه‌اندازی شود ابزار ریسندگی، ابزار سنتی فرش، ابزار طراحی و بافندگی، دارهای قدیمی قالی که از چوبی به فلزی زمینی و فلزی دیواری تغییر پیدا کرد به نمایش در آمدن آداب و رس بومافت فرش، مرحله پشم‌چینی و سایر اقدامات قبل از بافت فرش را در کنار دست بافت‌های دارای قدمت بیش از 70 یا 80 در موزه فرش قرار دهیم به فرهنگ استان و توسعه هنر فرش کمک شایانی کرده‌ایم.

گردشگران و علاقه‌مندان به این رشته که به استان سفر می‌کنند می توانند به راحتی در موزه فرش دست بافت‌ها و آثار هنرمندان و زنان عشایر استان را مشاهده کنند که انجام این کار منجر به ایجاد اشتغال که دغدغه اصلی مردم استان است می‌شود.همچنین راه‌اندازی موزه فرش به نگهداری فرش‌ با قدمت چندین دهه کمک کند که نیازمند همکاری مسؤولان برای تشکیل این موزه هستیم.

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد گرچه لر زبان هستند اما رسم و رسومات در بین طوایف استان تفاوت دارد، سبک بافت فرش در میان این طوایف تغییر کرده و همه این موارد کمک می‌کند که سبک متفاوتی در حوزه فرش را شاهد باشیم بنابراین راه‌اندازی این موزه ضروری است.

بافندگان فرش در استان کهگیلویه و بویراحمد با چه مشکلاتی مواجه هستند؟ و چه تعداد بافنده در استان مشغول هستند؟

بافندگان در استان زیاد هستند اما طبق بانک اطلاعاتی صنعت و معدن 3 هزار و 200 هنرمند این رشته در استان وجود دارد که برخی از این افراد به دلیل مناسب و استاندارد نبودن ابزار فرش فعال نیستند، ضمن اینکه کهگیلویه و بویراحمد در زمینه فرش تولید کننده خوبی بوده اما فروشنده خوبی نبوده و دغدغه اصلی هنرمندان فرش فروش محصولات است که این اقدام باید تحت‌نظر شرکت خصوصی مثل شرکت سهامی فرش قرار گیرد.

بیمه بافندگان فرش دیگر دغدغه هنرمندان در این رشته است که در گذشته یک هزار و 117 نفر بیمه شده وجود داشت اما این آمار به 750 نفر رسیده است.

برای توسعه صنعت فرش استان چه برنامه‌ای مدنظر دارید؟

برای توسعه این هنر در استان باید از جایی شروع کنیم ابتدا فرش‌هایی را تولید کنیم که دستمزد بهتری داشته باشند، بیمه بافندگان با همکاری تامین اجتماعی هم حل و فصل شود.

صنعت فرش توان ایجاد اشتغال در استان را دارد؟

هر فرشی حداقل 11 تا 14 شغل ایجاد می‌کند و فرش ما از لحاظ نقش و طرح برند خاص است و در شرکت سهامی فرش تهران دستبافتی مشابه استان نیست، ضمن اینکه بیشترین گبه تولید شده در شهرستان بویراحمد و گچساران است که این محصول به دلیل نداشتن برند به نام سایر استان‌ها صادر می‌شود.

و صادرات محصولات استان ؟

برای صادرات محصولات فرش استان ابتدا باید کیفیت مواد اولیه، کیفیت رنگرزی و کیفیت طراحی را توسعه دهیم که اگر این موارد را رعایت کنیم به یک برند مشخص دست پیدا می‌کنیم، ضمن اینکه برای صادرات این محصول به خارج از کشور دعوت از تجار و صادرکنندگان فرش دست بافت را در دستور کار داریم.

 

 

منبع : فارس نیوز

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.