حیات فرش دستباف قم نیازمند راه اندازی نمایشگاه دائمی

r_abbasi9 1396/09/26

حیات فرش دستباف قم نیازمند راه اندازی نمایشگاه دائمی

فرش دستباف قم

حیات فرش دستباف قم نیازمند راه اندازی نمایشگاه دائمی

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش خبرنگار ما از قم – طرح احداث نمایشگاه دائمی فرش قم در نزدیکی عوارضی آزادراه قم – تهران با توجه به حضور سالانه 20 میلیون گردشگر در این استان، در زمینی به مساحت 10 هکتار مصوبه هیات دولت وقت در سال 1389 است که در سال های 90 تا 94 مبلغ 86 هزار و 520 میلیون ریال برای ساخت آن اختصاص یافته است.


این طرح تا کنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش ها برای تکمیل ساختمان، محوطه سازی و انشعابات آن برای بهره برداری در دهه فجر سال جاری ادامه دارد.
رونق صنعت فرش دستباف علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی فراوان، باعث افزایش سطح درآمدهای اقتصادی استان قم می شود و به همین منظور مسئولان استان علاقه مند به حفظ و توسعه این صنعت بومی هستند؛ برای تولید فرش دستباف احتیاج به سرمایه گذاری های کلان نیست و در مقابل، این صنعت آمیخته با هنر، سود خوبی برای بهره برداران به همراه دارد.
قم مهمترین مرکز تولید فرش ابریشم دستباف کشور است و بیش از 90 درصد فرش دستباف تولید شده در استان قم به کشورهای مختلف دنیا صادر می شود، سالانه به طور متوسط 40 هزار متر مربع فرش ابریشم دستباف در قم تولید می شود و در سال حدود 10 میلیون دلار صادرات فرش از استان انجام می گردد.
یکی از مهمترین اقدام هایی که در سال های اخیر برای حفظ این صنعت در استان قم صورت گرفته، ایجاد نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم است که با بهره برداری از آن، بازار مطلوبی برای فروش این محصول ایجاد می شود و دغدغه تولیدکنندگان برای عرضه آن تا حد زیادی کاهش می یابد.
استقرار نمایشگاه دائمی فرش در قم موجب جلب توجه گردشگران داخلی و خارجی به این صنعت می شود و شرایط فروش این محصول نسبت به قبل، آسان تر خواهد شد؛ همچنین با فراهم شدن امکان عرضه مستقیم محصول و حذف واسطه ها، قیمت نهایی آن کاهش یافته و قابلیت رقابت صادراتی پیدا می کند.

** راه دسترسی مناسب مهمترین عامل موفقیت نمایشگاه دائمی فرش دستباف
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، صنعت فرش دستباف را از صنایع مهم استان دانست و افزود: رقم صادرات فرش قم از ابتدای سال جاری تا پایان آبانماه بیش از چهار میلیون دلار بوده است، که این رقم به اذعان صادر کنندگان و مطابق آمارهایی که بیان گر صادرات قم از مبادی غیر از گمرک این استان است، تا مرز 30 میلیون دلار نیز بر آورد می شود.
محمود سیجانی بیان کرد: تکمیل و راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم به عنوان یک طرح ملی و موثر در بحث صادرات کالاهای داخلی با تمام توان دنبال می شود و در این راستا کارگروهی در مجموعه استان برای بهره برداری از این طرح تا پایان سال جاری ایجاد شده است.
وی با اشاره به این که طرح نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم به عنوان یک طرح اقتصاد مقاومتی مورد موافقت قرار گرفته است، ادامه داد: در صورت تامین اعتبارهای لازم این نمایشگاه تا پایان سال جاری تکمیل می شود و به بهره برداری می ‌رسد و نقش عمده ای در رونق فروش فرش دستباف استان قم خواهد داشت.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: در کارگروه تکمیل نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم، مذاکره های خوبی برای ایجاد راه دسترسی مناسب برای این نمایشگاه به عمل آمد که امید است با ایجاد زیرساخت های لازم، عملیاتی شود.
سیجانی گفت: راه دسترسی مناسب نقش بسیار مهمی در استقبال مردم از نمایشگاه فرش دستباف ایفا می کند و در این رابطه تلاش می کنیم، مسیری برای آمد و شد به نمایشگاه انتخاب شود که انگیزه مردم را جهت حضور در نمایشگاه افزایش دهد.
وی افزود: فرش دستباف قم به دلیل کیفیت بالای خود تبدیل به یک برند جهانی شده است و مشتریان خاص خود را دارد؛ به همین دلیل با ایجاد نمایشگاه دائمی فرش دستباف در قم و نشان دادن توانمندی های بافندگان قمی به گردشگران داخلی و خارجی، می توان مشکل صنعتگران این عرصه را در موضوع عرضه و بازاریابی حل کرد.
وی ادامه داد: احداث نمایشگاه دائمی فرش بهترین فرصت را برای معرفی و تبلیغ ویژگی های خاص فرش دستباف قم را فراهم می آورد و بازرگانان می توانند از این فرصت برای افزایش حجم صادرات فرش دستباف استفاده کنند.

** حفظ 40 هزار فرصت شغلی با احداث نمایشگاه دائمی فرش دستباف
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در گفت و گو با ایرنا، افزود: با احداث نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم، زمینه اشتغال 40 هزار تن که در این بخش مشغول فعالیت هستند حفظ می شود و همچنین فرصت های شغلی جدید در صنعت فرش قم به وجود می آید.
امیر محمدی چهر بیان کرد: بعد از سفر رهبر معظم انقلاب به استان قم در سال 89 و مصوبه هیات دولت در همان سال، قرار شد نمایشگاه دائمی فرش دستباف در قم با اعتبارات دولتی احداث شود و در اختیار بهره برداران صنعت فرش استان قرار گیرد.
وی افزود: زمینی به وسعت 10 هکتار برای احداث این نمایشگاه اختصاص یافت که تا کنون در آن 6 هزار و 600 متر احداث ساختمان و تجهیز زیرساخت ها صورت گرفته است.
وی ادامه داد: برای ساخت نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم تا کنون حدود 86 میلیارد ریال بودجه از ردیف اعتبارات دولتی، اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به قم و بودجه های استانی هزینه شده است و در سال جاری نیز 20 میلیارد ریال اعتبار استانی برای تکمیل این طرح اختصاص یافته است.
محمدی چهر گفت: فرایند احداث نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها تجهیز محیط بیرونی نمایشگاه و محوطه سازی آن باقی مانده که امید است این بخش نمایشگاه نیز با تامین اعتبارات لازم هرچه سریعتر به پایان رسد.
وی افزود: همکاری های لازم با اداره های خدمت رسان استان برای تجهیز نمایشگاه و تکمیل زیرساخت ها در بخش آب، برق، گاز و مخابرات انجام شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی ادامه داد: مسیر درنظر گرفته شده برای نمایشگاه از نزدیکی عوارضی کاشان، کنار تقاطع 72 تن، مناسب نیست و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در تلاش هستند با همکاری سایر دستگاه های استان، مسیر بهتری برای این نمایشگاه ایجاد کنند تا دسترسی مردم به آن آسان شود.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: اگر بودجه های مصوب اختصاص یافته و فرایند مناقصه به خوبی برگزار شود، نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم تا دهه فجر سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
وی در ادامه گفت: بودجه مورد نیاز برای ایجاد هر فرصت شغلی در حوزه فرش بافی 100 میلیون ریال است در حالی که این هزینه برای ایجاد اشتغال در بخش های دولتی و صنعت تا 10 برابر افزایش می یابد؛ بنابراین سرمایه گذاری در حوزه فرش دستباف و حفظ اشتغال موجود در آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
محمدی چهر گفت: فرش بافی را می توان در کارگاه های خانگی و در جمع خانواده انجام داد؛ حفظ و توسعه این شغل می تواند نرخ مشارکت زنان در اقتصاد کشور را افزایش و معیشت خانواده ها را ارتقا دهد.
وی بیان کرد: احداث نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم برای 200 تن به طور مستقیم شغل ایجاد می کند؛ همچنین این نمایشگاه با فراهم ساختن امکان فروش فرش های تولید شده در استان، به حفظ اشتغال و گسترش فرصت های شغلی در بخش فرش بافی کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: احداث نمایشگاه دائمی فرش می تواند عامل جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان قم باشد و زمینه خروج بازار فرش از رکود را فراهم آورد؛ در این زمینه شرکت های ارائه دهنده خدمات گردشگری با شناساندن فرش دستباف قم به گردشگران می توانند نقش موثری را در فرایند فروش این کالا ایفا کنند.
وی با اشاره به این که فرش ابریشم نماد صنایع فرهنگی تولید شده در استان قم است، گفت: 20 درصد ارزش کالای صادراتی فرش کشور به ارزش 400 میلیون دلار در اختیار صنعت فرش قم است.

** تکمیل نمایشگاه دائمی فرش قم نیازمند اعتبارات ملی است
استاندار قم نیز در گفت و گویی با بیان این که طرح ساخت نمایشگاه دائمی فرش قم پیشرفت خوبی دارد، افزود: زیرساخت ها و راه های دسترسی این نمایشگاه در حال انجام می باشد و تکمیل آن نیازمند اعتبارات ملی است.
سید مهدی صادقی ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتبار مورد نیاز این طرح فراهم شود.
وی ادامه داد: به لحاظ تامین منابع اعتباری باید تلاش بیشتری کنیم که بر اساس قول هایی که وزیر صنعت، معدن و تجارت داده است، بتوانیم این اعتبارات را فراهم کنیم.
وی با بیان این که فرش دستباف استان قم در جهان دارای اعتبار و جایگاه ویژه ای است، گفت: کوشش می کنیم با راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش استان، زمینه معرفی فرش دستباف قم به ویژه فرش ابریشم به عنوان فرش درجه یک جهان را، در داخل و خارج از کشور فراهم سازیم.
بر اساس آنچه ذکر شد، احداث نمایشگاه دائمی فرش دستباف در استان قم یک موضوع حیاتی برای حفظ چرخه تولید این صنعت و رونق کسب و کار هنرمندان فعال در آن است؛ هر صنعتی برای عرضه محصول های تولیدی خود احتیاج به یک بازار و مکان عرضه دارد و نمایشگاه دائمی بهترین شرایط را برای عرضه و فروش فرش باکیفیت قم فراهم می کند.
کمک به برند سازی قابلیت دیگری است که با ایجاد نمایشگاه دائمی فرش دستباف به وجود می آید؛ به طور حتم جمع شدن تولیدکنندگان بزرگ فرش دستباف در کنار یکدیگر در این نمایشگاه موجب تبادل تجربه ها و انتقال دستاوردهای هرکدام به دیگری می شود و همه این ها در نهایت افزایش کیفیت فرش دستباف استان قم را در پی دارد.
راه دسترسی به نمایشگاه موضوع بسیار مهمی است که در تصمیم مردم برای حضور در این نمایشگاه اهمیت فوق العاده ای دارد، باید مسیر دسترسی به نمایشگاه دائمی فرش به نحوی ایجاد و زیر ساخت های لازم در آن فراهم شود که هم شهروندان قمی و هم گردشگرانی که به این استان سفر می کنند، بتوانند به راحتی به نمایشگاه دسترسی داشته باشند و برای ورود به آن احتیاج به طی مسافت های طولانی و پر پیچ و خم نباشد.
این نمایشگاه می تواند تحول بزرگی در کسب و کار صنعت فرش استان قم به وجود آورد اما برای رسیدن به این هدف نیاز است که همه دستگاه های اجرایی استان و فعالان صنعت فرش در کنار یکدیگر قرار گیرند و از ظرفیت های بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این عرصه بیش از گذشته استفاده کنند.
27 هزار بافنده، 350 واحد تولیدی، 130 واحد فروش، 10 کارگاه رنگرزی، 40 کارگاه قالیشویی و 31 کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می کنند؛ همچنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای 200 عضو و اتحادیه تعاونی های تولید کننده فرش دستباف روستایی استان قم دارای پنج هزار بافنده است.
اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم و شرکت سهامی فرش قم با 500 خانوار قالیباف تحت پوشش از دیگر بخش های فعال در حوزه فرش دستباف قم هستند.
لازم به ذکر است کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم نیز 700 خانواده قالیباف را تحت پوشش خود دارد.

 

 

منبع : ایرنا

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.