ثبت جهانی نقوش و طرحهای فرش چهارمحال و بختیاری

r_abbasi9 1396/08/22

ثبت جهانی نقوش و طرحهای فرش چهارمحال و بختیاری

ثبت جهانی نقوش و طرحهای فرش چهارمحال و بختیاری

ثبت جهانی نقوش و طرحهای فرش چهارمحال و بختیاری

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : رئیس صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: توانستیم فرش استان را در سازمان مالکیت فکری جهانی به ثبت جهانی برسانیم و بدین ترتیب عملا امکان کپی‌برداری از این نقشه‌ها وجود ندارد.

نعیم امامی گفت : استان چهارمحال و بختیاری از دیرباز به عنوان یکی از کانون‌های توسعه و تولید فرش دستبافت مدنظر بوده و در بیشتر منازل فرش دستبافت تولید می‌شود.

وی افزود: در استان ما 50 هزار دارقالی و 100 هزار بافنده وجود دارد به گونه‌ای که سالانه 200 هزار متر مربع فرش تولید می‌شود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: با تلاشی که رنگ‌رزهای به صورت سنتی و همکاری آکادمیک در دانشگاه‌ها صورت پذیرفته در حال حاضر 2 هزار خام رنگی به دست آمده و استان ما قظب رنگ‌رزی کشور به حساب می‌آید.

امامی با بیان اینکه سبک‌هایی که در استان تولید می‌شود یلمه، بختیاری، گبه و نائین است، خاطرنشان کرد: هند و چین و پاکستان نقشه‌های ما را می‌بافند اما از این جنس و رنگ و مواد نیستند.

وی گفت: توانستیم فرش استان را در سازمان مالکیت فکری(WIPO) به ثبت جهانی برسانیم و بدین ترتیب عملا کپی‌برداری از این نقشه‌ها وجود ندارد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: حدود 70 درصد فرش‌های بافته شده استان به کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا و آلمان توسط صادرکنندگان فرش سایر استان‌ها به این 3 کشور صادر می‌شود.

امامی ادامه داد: در کنار تقویت فرش به عنوان یک هنر صنعت خانگی و فراگیر عمومی بحث تولید فرش به شکل متمرکز و واحدهای بزرگ باید پیگیری شود.

 

منبع : خبرگزاری تسنیم

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.