تولید فرش‌ دستباف با دستگاه‌های دانش بنیان

r_abbasi9 1396/09/18

تولید فرش‌ دستباف با دستگاه‌های دانش بنیان

تولید فرش‌ دستباف با دستگاه‌های دانش بنیان

تولید فرش‌ دستباف با دستگاه‌های دانش بنیان

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : شرکت‌های دانش‌ بنیان از اهمیت بسیار زیادی در کشور برخوردار هستند‌ و با اختراعات‌ روزمره جوانان نخبه‌ در این شرکت‌ها و همچنین‌ به واسطه طرح‌های مبتنی‌ بر دانش سبب‌ رشد‌ و پیشرفت‌ کشور می‌شوند.

همه ما فرش دست بافت را فرشی می دانیم كه توسط دستان هنرمند فرش باف، بافته شده است اما امروزه یكی از شركت های دانش بنیان این سنت دیرینه را تغییر داده و دستگاهی تولید كرده است كه به جای بافنده فرش را می‌بافد.

مدیر این شركت دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار ما؛ در خصوص این دستگاه فرش باف اظهار كرد: این دستگاه دقیقا همان كاری را می کند كه یک بافنده انجام می دهد به این صورت كه نقشه فرش را اتوماتیک وار می خواند و گره های فرش را می زند.

وی با اشاره به این موضوع كه سرعت بافت فرش توسط این دستگاه بالا رفته است، گفت: حدود ٢٠ روز زمان لازم است تا یک فرش توسط بافنده بافته شود اما به همراه این دستگاه بافندگی این زمان بسیار كاهش یافته است.

این مدیر با اشاره به این موضوع كه هریک از این دستگاه ها به یک كارگر احتیاج دارند، بیان كرد: به همراه این دستگاه و برای بافت فرش دیگر نیاز به تعداد زیادی كارگر نیست، زیرا هر دستگاه تنها به یک اپراتور احتیاج دارد تا هنگامی كه رنگ و گره ردیف تمام شد كارگر پود را بزند.

وی یادآور شد: بسیاری از مردم فكر می كنند چون فرش توسط دستگاه ساخته می شود پس دستباف نیست و این فرش ماشینی می شود اما باید تاكید كنم كه به این صورت نیست، زیرا گره و تار و پود و به طور كل بافت فرش به صورت دستباف است و تنها تفاوتش این است كه به جای بافته شدن از سوی انسان توسط دستگاه بافته می شود.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.