تولید سالانه ۳ میلیون مترمربع فرش دستباف در کشور

r_abbasi9 1396/10/03

تولید سالانه ۳ میلیون مترمربع فرش دستباف در کشور

تولید سالانه ۳ میلیون مترمربع فرش دستباف در کشور

تولید سالانه ۳ میلیون مترمربع فرش دستباف در کشور

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به‌گزارش خبرنگار ما از اراک، حمید کارگر ظهر امروز در نشست با اعضای گروه فرش دانشگاه اراک اظهار داشت: فرش دستبافت در ایران رشته‌ای سنتی است که توسعه آن به نگاه آکادمیک نیاز دارد و برای جبران برخی خلاءها و پاسخگویی به نیازهای این حوزه آموزش عالی با راه‌اندازی رشته وارد میدان شده است.

وی افزود: در کنار آموزش عالی مرکز ملی فرش ایران هم باید سهم خود را مورد توجه قرار دهد و از توان علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاهیان و دانش‌آموختگان بهره ببرد و برخی از استان‌های کشور قطب سنتی تولید فرش هستند که معرفی کاملی از این ظرفیت نشده و شاید نسبت به استان مرکزی و توان تولید فرش آن در داخل کشور شناخت کافی وجود نداشته باشد این درحالی است که در خارج از کشور به تفکیک مناطق جغرافیایی اسم فرش سلطان‌آباد، ساروق، جیریا، فراهان، لیلیان و غیره شنیده می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: راه‌اندازی رشته فرش در دانشگاه اراک که می‌تواند سبب توسعه این هنر این صنعت و بازار و حمایت کننده از رویکرد علمی و مستندسازی سوابق و پیشینه فرش در استان مرکزی باشد، اما متاسفانه همانند بسیاری از رشته‌های آموزش عالی در رشته فرش پیوند صحیحی میان صنعت و دانشگاه ایجاد نشده و فارغ‌التحصیلان در دو دهه اخیر موتور محرکت فرش دستبافت کشور نبوده‌اند و به نظر می‌رسد نیازها و انتظارات عملیاتی نشده اما این فقدان به معنی تعطیلی رشته نیست.

کارگر بیان کرد: امروز باید رشد کیفی رشته فرش مورد تواجه قرار گیرد و رشد کمی رشته فرش در کشور متوقف شود و در این مسیر تقویت استادان، اصلاح سرفصل‌ها درسی با تمرکز به نیاز این هنرصنعت و بازار روز مورد تاکید قرار گیرد.

وی ادامه داد: لازمه توفیق در رشته فرش اعمال رویکرد بین رشته‌ای است و لازمه توفیق رشته فرش توجه به رشته‌هایی مانند جامعه‌شناسی روانشناسی برای شناخت سلایق مصرف‌کننده و رشته‌هایی مانند طراحی صنعتی برای پرکردن خلاهایی همچون بسته‌بندی برای فرش در کنار رشته فرش است و از طرفی نیاز است کارکرد جدیدی برای فرش دستبافت تعریف شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: با توجه به اینکه در پیشینه تاریخی فرش ایران خورچین، پادری، پشتی، پرده و غیره وجود داشته امروز می‌توان کاربردهای تازه‌ای پیدا کرد و در نگاه بین رشته‌ای رشته‌هایی همچون بازاریابی، بازرگانی و تجارت برون‌مرزی را در نظر داشت تا رونق این هنرصنعت در کشور حاصل شود و مرکز ملی فرش ایران هم این رویکرد را در مسیر اهداف و برنامه‌های خود لحاظ کرده است.

کارگر خاطرنشان کرد: در کشور سالانه حدود سه میلیون مترمربع فرش تولید می‌شود که دوسوم آن صادر و باقی مصرف داخل است، صادرات فرش در 2 دهه اخیر به سبب عوامل داخلی و خارجی مانند وضع تحریم‌ها، تغییر سلیقه مصرف‌کنندگان، تورم داخلی در برخی از مواد اولیه فرش دستبافت و پیدایش و بروز انواع کف‌پوش‌ها مانند فرش ماشینی موفق و رو به رشد نبوده است.

وی اضافه کرد: در دو سال اخیر رشد افزایشی در صاردات فرش وجود داشته به‌طوری که در سال گذشته 359 میلیون دلار فرش دستبافت از کشور به حدود 80 کشور دنیا صادر شد که رشد 23 درصدی صادرات را به دنبال داشت داشت و امسال هم بنابر آخرین آمار گمرک در 8 ماهه ابتدایی سال 269 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال 95 رشد 31 درصدی به ثبت رسیده و امیدواریم که این روند افزایشی ادامه‌دار باشد تا تحقق صادرات 400 میلیون دلاری تا پایان 96 رقم بخورد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: بازارهای صادراتی ایران شامل بازارهای سنتی و بازارهای جدید می‌شود و بازار سنتی صادرات ایران همچون ایالات متحده امریکا، برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان، ایتالیا، انگستان، سوییس و برخی کشورهای عربی مانند لبنان، امارات، کویت و قطر و ژاپن در شرق آسیا از دیرباز با فرش ایرانی آشنا دارند و فرش در سبک زندگی آنها نقش دارد و عمده صادرات فرش ایران به این مناطق انجام می‌گیرد و در کنار این کشورها برخی بازارهای جدید هم به بازارهای هدف صادرات فرش ایران اضافه شده است.

کارگر بیان کرد: مرکز ملی فرش ایران بیمه قالی‌بافان را به شکل جدی پیگیری می‌کند به طوری که با وجود آن که در حال حاضر آمار دقیقی از قالیبافان کشور در دست نیست اما تاکنون 320 هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و امید است با نگاه مثبت و افزایش مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه 97 شمار قالیبافان تحت پوشش بیمه به 500 هزار نفر برسد.

وی ادامه داد: ارائه تسهیلات به پشتیبانان صنعت فرش برای تثبیت و ایجاد اشتغال را به عنوان دیگر حمایت مرکز از قالیبافان است و تسهیلات مورد نظر برای قالیبافان از محل تفاهم‌نامه مرکز ملی فرش ایران با صندوق کارآفرینی امید در قالب تسهیلات ارزان قیمت و مناسب برای حوزه فرش دستیافت عملیاتی و با نرخ 4 درصد پرداخت می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: در سه سال گذشته از این محل حدود 50 میلیارد تومان تسهیلات به قالیبافان کشور پرداخت شده و در کنار این تسهیلات، 1.5 میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای حمایت از ایجاد استغال در مناطق روستایی و عشایری در نظر گرفته شده است.

کارگر خاطرنشان کرد: در کشور بخش دیگری از حمایت‌های مرکز ثبت ملی و جهانی مناطق جغرافیایی فرش دستبافت است که در سال گذشته ساروق به ثبت جهانی رسیده و ثبت ملی و جهانی سایر مناطق هم در دستور کار و در مرحله تکمیل پرونده قرار دارد.

 

 

منبع : تسنیم

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.