تبدیل گیلان به پایگاه اصلی تولید فرش ابریشمی کشور

r_abbasi9 1396/09/18

تبدیل گیلان به پایگاه اصلی تولید فرش ابریشمی کشور

فرش گیلان

تبدیل گیلان به پایگاه اصلی تولید فرش ابریشمی کشور

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش خبرنگار ما از گیلان، فرهاد دلق‌پوش پیش از ظهر امروز در دومین همایش فرش دستباف گیلان در رشت اظهار داشت: باید با بهره گرفتن از ظرفیت‌های بومی، تاریخچه کهن و فرهنگی اصیل گیلانی، این استان را به پایگاه تولید فرش دستباف ابریشمی در کشور تبدیل کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ظرفیت‌های استان در تولید فرش را قابل توجه خواند و گفت: راهی که در مسیر آن قرار داریم بسیار طولانی و پرفراز و نشیب است و برای رسیدن به اهداف عالیه و ارتقای رتبه استان گیلان در این صنعت باید همه دست به دست هم دهند.

دلق‌پوش با اشاره به موقعیت جغرافیایی گیلان در منطقه و دنیا خاطرنشان کرد: به‌واقع قابلیت‌های عظیم این استان به‌لحاظ اینکه در مسیر تردد و ترانزیت کالا و تجارت به اروپا قرار گرفته است بی‌نظیر بوده به‌طوری که می‌توان به جرأت گیلان را دروازه ورود به بازارهای اروپا دانست.

وی گیلان را مسیر طلایی برای رسیدن به بازار بزرگ ۴۰۰ میلیون نفری منطقه دانست و افزود: این استان با موقعیت استراتژیک خود راه ورود و تجارت در بازارهای آسیای میانه است که از طریق دریا و البته ریلی که به‌زودی به آن نیز دسترسی پیدا می‌کند امکان‌پذیر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، گیلان را استان نخست فرهنگی در کشور دانست و گفت: گیلان، با فرهنگ و پیشینه و قدمت تاریخی خود که آثار باستانی گواه این مطلب هستند نه تنها در بخش صنعت بلکه در تمام حوزه‌های صنعت و تجارت همواره حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است.

دلق‌پوش تعامل و نزدیکی دو مقوله صنعت و فرهنگ را مهم برشمرد و افزود: باید در کنار توجه به تولید اقلام صنعتی، نگاه ویژه‌تری به بحث تولید آثار فرهنگی داشته باشیم زیرا آنچه که ریشه در تاریخ و فرهنگ و هنر این مرز و بوم داشته باشد، قطعاً در اقتصاد تاثیر به‌سزایی داشته و مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

وی منابع و ظرفیت‌های کشور را در امر تولید بسیار غنی دانست و گفت: ایران با دارا بودن ۷ درصد از ثروت کل دنیا تنها سهم ۶ دهم درصدی در اقتصاد آن دارد و این نشان می‌دهد هنوز نتوانسته‌ایم نیمی از ثروت موجود کشور که در بخش‌های مختلفی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است را به اقتصاد وارد کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به اهمیت ظرفیت‌سازی اشاره کرد و بیان داشت: برگزاری چنین همایش‌هایی کمک می‌کند تا سیاست‌گذاری‌های اصولی و همگون در بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی داشته باشیم و می‌تواند صنعت فرش را به‌عنوان یک صنعت پویا معرفی کند.

دلق‌پوش با اشاره به نقش صنعت فرش و تاثیرش بر اشتغالزایی در کشور ابراز داشت: هم اکنون در استان گیلان تعداد ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر زیر نظر کارگاه‌های صنعتی، خانگی و اشکال دیگر در سطح ۵۸ کارگاه فعالیت می‌کنند که باید این فضاها با حمایت‌های مالی گسترش پیدا کنند.

وی بر لزوم تبدیل استان گیلان به کارگاه تولید انواع فرش دستباف ابریشمی تاکید و عنوان کرد: فرش دستباف، صنعت، هنر و هویت ملی ما است و گیلان با دارا بودن پتانسیل‌های لازم و با اتخاذ برنامه‌ریزی‌های اصولی و پشتیبانی‌های لازم دستگاه‌ها می‌تواند به کارگاه تولید فرش ابریشمی دستباف تبدیل شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان فرش را میراثی ملی دانست و خاطرنشان کرد: فرش به حق یادگاری ارزشمندی از سرزمین کهن ایران است به‌طوری که فرش را با نام ایران و ایران را با فرش دستباف آن می‌شناسند که این نشان دهنده جایگاه رفیع و مهم کشور در بازارهای بین المللی فرش است.

دلق‌پوش استان گیلان را در حوزه تولید فرش دستباف در کشور جوان دانست و عنوان کرد: تولیدکنندگان، طراحان و بافندگان باید با دست‌مایه قرار دادن نمادهای سنتی استان در تولید محصولاتی که نشان دهنده هویت گیلانی است اهتمام بیشتری داشته باشند و بهره گیری از نماد سوسن چلچراغ یکی از این‌ها است.

وی صنعت تولید فرش را با صنعت مغفول مانده ابریشم مرتبط دانست و افزود: استان گیلان که در گذشته‌ای نه چندان دور به‌عنوان قطب تولید ابریشم در کشور مطرح بود در این سال‌ها چایگاه خود را از دست داده است اما می‌توان به‌واسطه صنعت فرش دستباف این صنعت فراموش شده را احیاء کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان هدف اصلی در حوزه تولید فرش را برشمرد و گفت: در این راه جذب مشتریان داخلی و خارجی برای فرش ایرانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که برای نیل به این هدف برنامه راهبردی پنج ساله‌ای تدوین شده که همکاری و تعامل همه نهادها را می‌طلبد.

دلق پوش با اشاره بر لزوم آسیب شناسی در حوزه تولید فرش دستباف افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان آماده حمایت از فعالان این حوزه است به‌طوری که همواره باید از موازی‌کاری‌ها پرهیز کرده و دستگاه‌ها نیز باید با نگاهی حمایتی به میدان بیایند و به‌سمت تعامل و همکاری سازنده پیش روند.

 

 

منبع : گیل خبر

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.