بافت 400متر فرش در روستای فرش دستباف استان مرکزی

کریمی 1397/05/10
بافت 400متر فرش در روستای فرش دستباف استان مرکزی

بافت  400متر فرش در روستای فرش دستباف استان مرکزی

بافت 400متر فرش در روستای فرش دستباف استان مرکزی

جهان فرش : تولید در جیریا، روستای فرش دستباف استان مرکزی رونقی دوباره گرفته است.

روستای جیریا در 60کیلومتری اراک روستایی تاریخی وجود دارد که اگر چه همچون بسیاری روستاهای دیگر تماشایی و خوش آب‌ و هواست، اما نامش به دلیل دست‌ بافته‌های زیبای ساکنانش در تمام ایران معروف شده است.

دقت و تبحر فرش بافان این روستای سبب شده در 100سال گذشته، محصول هنری آنها که با نام تجاری ساروق در بازار شناخته می‌شود، از انواع پرطرفدار فرش باشد.

حکمت پور دهیار جیریا می گوید: از 800خانوار این روستا 700خانوار در خانه دار قالی دارند و سالانه بیش از هزار و 400متر فرش در این روستا بافته و راهی بازارهای داخلی و خارجی می شود. اخوان کارشناس فرش دستباف، تراکم بالای فرش جیریا را یکی از ویژگی‌های مهم آن دانست و گفت: بیشتر این فرش‌ها در 160رج و گاه تا 200رج هم بافته می‌شود.

این تراکم سبب شده که این فرش به نام فرش آهنین هم معروف شود چون سفتی و استحکام به حدی است که وقتی روی آن راه می‌روید، تفاوتش را با فرش‌های دستبافت دیگر کاملاً احساس می‌کنید. اخوان افزود: این ویژگی عمر این فرش‌ها را هم بالا می‌برد؛ فرش‌هایی که علاوه بر استحکام، به دلیل نقش‌های متنوع و زیبایشان مثل مهرجو و شاه‌عباسی زینت‌ بخش خانه‌های بسیار شده‌اند.

فرش جیریا را بیشتر زنان و مردان با تجربه می بافند، بافندگانی که با رعایت اصول فنی و هنری، بافته دست‌شان محصول صادراتی درجه یک است.

 

بافت 400متر فرش در روستای فرش دستباف استان مرکزی

 

منبع : خبرگزاری صداو سیما

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.