امرار معاش ۵ میلیون نفر از هنر صنعت فرش

کریمی 1397/05/01
امرار معاش ۵ میلیون نفر از هنر صنعت فرش

امرار معاش ۵ میلیون نفر از هنر صنعت فرش

امرار معاش ۵ میلیون نفر از هنر صنعت فرش

جهان فرش : عضو اتاق بازرگانی،صنایع و کشاورزی ایران گفت: باید بیمه قالیبافان و جوایز صادراتی که قطع شده مجددا برقرار شود تا این هنر بتواند ادامه مسیر بدهد.

اسماعیل چمنی در افتتاحیه نمایشگاه عرضه مستقیم فرش دستباف در راستای حمایت از کالای ایرانی با بیان اینکه ۵ میلیون نفر از هنر صنعت فرش امرارمعاش می‌کنند، اظهار کرد: دو میلیون نفر در کشور مشغول به بافت فرش هستند و به دلیل ارزش فرش ایرانی مردم پنج کشور دنیا دوستدار فرش ایران هستند.

عضو اتاق بازرگانی،صنایع و کشاورزی ایران با بیان اینکه اگر به دنبال ایجاد اشتغال، رشد صادرات و ارز آوری برای کشور هستیم باید توجه ویژه‌ای به هنر صنعت فرش داشته باشیم، افزود: اگر به دنبال کاهش بزهکاری، کاهش بیکاری هستیم باید ردیف اول بودجه کشور به فرش اختصاص داشته باشد.

وی با گلایه از ثبت نشدن روزی به عنوان فرش کشور گفت: بسیاری از فعالان صنعت فرش به ویژه بافندگان در دوران جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند، اما متاسفانه تاکنون هیچ یادواره‌ای در این زمینه برگزار نشده است.

چمنی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته ۵۵۰ هزار نفر از بافندگان بیمه بودند اما، به جای اینکه این روند رشد داشته باشد بیمه ۲۰۰ هزار نفر به بهانه‌های مختلف قطع شد و به ۳۵۰ هزار نفر کاهش یافت.

رئیس‌ اتحادیه فرش دستباف تبریز ادامه داد: با افزایش قیمت ارز طی ماه‌های اخیر توان مالی بافندگان کاهش یافته و توان خرید مواد اولیه به میزان قبل را ندارند بنابراین فرش‌های با متراژ بزرگ به سختی تولید می‌شوند.

وی با اشاره به خواسته فعالان هنر صنعت فرش گفت: باید بیمه قالیبافان و جوایز صادراتی که قطع شده مجددا برقرار شود تا این هنر بتواند ادامه مسیر بدهد.

چمنی با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی تاکید کرد: مردم دیگر از دیدن بنر و شنیدن شعار در این زمینه خسته شده اند و مسئولان باید در عمل این کار را نجام دهند.

همچنین فرشته دست پاک رییس مرکز ملی فرش نیز در این مراسم بیان کرد: با توجه به قدمت فرش دستباف در ‌کشور و تعداد فعالان این حوزه از گذشته تا‌کنون فرش دستبافت شناسنامه مردم و پرچم دوم ایران تلقی می‌شود.

این مقام مسئول اشاره کرد: طی بررسی ها و لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده قرار است تا حلقه های فعال در صنعت فرش دستباف از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند که امیدداریم تا مجلس شورای اسلامی با درایتی که دارد این مهم را به مرحله اجرا برساند.

وی افزود: براساس تحقیق‌و پژوهش هایی که این مرکز در دستور‌کار‌خود قرار داده در برنامه داریم تا یکی از روزهای سال که نقطه ی عطف صنعت فرش دستباف است را به عنوان روز فرش دستباف نام گذاری کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش تشریح کرد: قرار است تا شورایی به عنوان شورای فرش دستباف متشکل از روسای اتحادیه ها به ریاست شخص وزیر صنعت تشکیل شود تا اتفاقات قابل توجهی در‌این صنعت متوجه فعالان این حوزه شود.

احد عظیم زاده صادرکننده نمونه کشور نیز در ‌این مراسم تاکید کرد: فرش دستباف از جمله صنایع مهم کشور به شما می رود و از ظرفیت بالایی برخوردار است.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين ميرتاج‌الديني و علیزاده نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و داودی نائب رئیس فراکسیون فرش مجلس بر لزوم صادرات فرش دستباف تاکید کردند.a

 

امرار معاش ۵ میلیون نفر از هنر صنعت فرش

 

منبع : میزان

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.