اردبیلی های مقیم ایتالیا به صنعت فرش ورود کردند

کریمی 1397/05/18
اردبیلی های مقیم ایتالیا به صنعت فرش ورود کردند

اردبیلی های مقیم ایتالیا به صنعت فرش ورود کردند

جهان فرش : مدیر توسعه خوشه فرش اردبیل به عزم جدی اردبیلی‌های مقیم ایتالیا برای ورود به صنعت فرش اشاره کرد و گفت: این گروه با تهیه و فرآوری فرش‌های کهنه اردبیل و رنگ‌آمیزی پست‌مدرن هویت و شکل دیگری به فرش بخشیده و اقدام به صادرات آن به کشورهای اروپایی می‌کنند.

اسحاق رسولی، امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: یکی از ابزارهایی که می‌تواند در معرفی و شناساندن هر چه مناسب بازار فرش مفید واقع شده و در توسعه آن نقش اساسی ایفا کند، برپایی نمایشگاه‌های مختلف با حضور تولیدکنندگان و فروشندگانی از سراسر کشور است.

 

وی افزود: در نمایشگاه‌های موفقی که در جذب سلایق مختلف نیز موفق ظاهر می‌شوند، بروزترین نوآوری‌های جهانی و ابتکار عمل در تولیدات آنان دیده می‌شود تا تحولات و تغییر نگرش‌هایی را که در این عرصه با آن روبرو هستیم به بهترین شکل ممکن در معرض دید همگان قرار گیرد.

مدیر پروژه توسعه خوشه فرش اردبیل گفت: با برپایی دوازدهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در اردبیل، در پی این هستیم که علاوه بر نمایش تولیدات فرش استان، بستر معرفی و فروش فرش‌های دستباف سایر استان‌ها را نیز فراهم کرده و با ایجاد بازاری متنوع فضای ایده‌آلی را برای سلیقه‌های مختلف فراهم آوریم.

 

– ظرفیت اشتغال 50 هزار نفری در صنعت فرش اردبیل

 

رسولی توضیح داد: یکی دیگر از آثار برپایی نمایشگاه‌های این چنینی، آشنایی تولیدکنندگان و بافندگان با تغییر سلیقه مردم بوده تا با دریافت آماری از تولیداتی که بیشترین میزان استقبال در آن دیده می‌شود سیاست‌های تولیدی خود را در بخش مورد نظر پیاده‌سازی کنیم.

وی ظرفیت اشتغال برآورد شده در هنر صنعت فرش اردبیل را 50 هزار نفر دانست و گفت: از میزان اشتغال این صنعت در استان اردبیل آمار دقیقی در دست نیست اما پیش‌بینی می‌شود به صورت مستقیم از صنعت فرش استان برای 20 هزار نفر اشتغال ایجاد شود.

 

– بازار ضعیف فروش فرش اردبیل در کشور

 

مدیر پروژه توسعه خوشه فرش اردبیل یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلاتی که بافندگان و تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، عدم برخورداری از بازار فروش مناسب بوده و این مسئله در ادامه حیات تولیدی بافندگان خلل ایجاد کرده و یا باعث عدم بکارگیری از تمامی ظرفیت‌های موجود در این قبیل واحدها می‌شود.

رسولی بر ضرورت فراهم شدن بسترهای مناسب برای فروش هر چه بیشتر فرش دستباف تأکید کرد و ادامه داد: با بررسی و انجام مطالعات پروژه توسعه خوشه فرش مهمترین مشکلات و موانع موجود در این حوزه در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و با احصاء نیازمندی‌‌ها و مشکلات در پی اتخاذ بهترین نوع تصمیمات در رونق تولید فرش استان و پیدا کردن بازار فروش آن خواهیم بود.

 

– ضرورت ارتباط با بازارهای خارجی و تشکیل تعاونی‌های فراگیر

 

وی بیان کرد: بررسی طرح و نقشه فرش اردبیل و بازاریابی مطلوب آن از جمله مسائلی بوده که در توسعه خوشه فرش اردبیل تمرکز می‌یابد و برنامه‌ریزی انجام پذیرفته در حول این دو محور با شدت و انسجام بیشتری پیگیری خواهد شد تا علاوه بر رونق اشتغال در معرفی فرش دستباف اردبیل نیز گام‌های ارزنده و در خور تحسینی برداشته شود.

مدیر پروژه توسعه خوشه فرش اردبیل اظهار کرد: ارتباط با بازارهای خارجی و تشکیل تعاونی‌های فراگیر در کنار حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله طرح‌هایی است که می‌تواند در احیای صنعت فرش استان مفید واقع شود.

 

– ورود جدی اردبیلی‌های مقیم ایتالیا به صنعت فرش

 

رسولی به عزم جدی اردبیلی‌های مقیم ایتالیا برای ورود به صنعت فرش و احیای مجدد آن اشاره کرد و توضیح داد: این گروه با تهیه و فرآوری فرش‌های کهنه اردبیل و رنگ‌آمیزی مجدد پست‌مدرن آن هویت و شکل دیگری به آن بخشیده و با صادر کردن این نوع فرش به اروپا از مشتریان خاصی بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در تاریخ فرش اردبیل شاهد صادرات این چنینی تولیدات استان به بازارهای خارجی هستیم، افزود: در چنین شرایطی می‌بایست توجه به بازارهای هدف با معیارقرار دادن سلایق ملت‌های مختلف بیش از پیش مورد تأکید قرار گیرد.

 

– دمیدن جانی دوباره در فرش و گلیم اردبیل امکان‌پذیر است

 

مدیر پروژه توسعه خوشه فرش اردبیل توضیح داد: برای ایجاد اشتغال در صنعت فرش رویکردهای جدید و خاصی مدنظر قرار گرفته که با توجه به افق‌های پیش‌بینی شده امیدوار به بهبود آن هستیم، هرچند باید اذعان کنیم بازگشت به دوران طلایی گذشته صنعت فرش امکان‌پذیر نبوده و یا تصور دستیابی به آن سخت می‌باشد، بنابراین برای دمیدن جانی دوباره در فرش و گلیم اردبیل باید برنامه‌های مدون و تلاشی مضاعف را پیاده کرد.

وی احیای مجدد فرش و گلیم اردبیل را امکان‌پدیر دانست و یادآور شد: با توجه به ظرفیت مناسبی که در اشتغال این صنعت می‌توان در نظر گرفت، توجه بیشتر مسؤولان در این بخش عامل رفع موانع و دستیابی به بازار فروش مناسب خواهد شد.

 

– موازی‌کاری در صنعت فرش، بلای جان بافندگان

 

رسولی اظهار کرد: موازی‌کاری‌هایی که در برخی از مقاطع از سوی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مرتبط با موضوع فرش مشاهده می‌شود، مانع از توجه به نیازهای اصلی بافندگان می‌شود و برای دستیابی به اهداف درنظر گرفته شده نیازمند هماهنگی و تعامل بیشتر این قبیل از مجموعه‌ها هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه 3 سازمان و مجموعه در ساماندهی تولید فرش نقش‌آفرینی می‌کنند، افزود: از جمله متولیان این حوزه می‌توان به اداره صنعت، معدن و تجارت؛ اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد و معتقدیم چنانچه مرکز ملی فرش و اداره صنعت، معدن و تجارت در محوریت مدیریت این مجموعه‌ها قرار گیرند و دیگر مجموعه‌ها نقش مکمل و سازنده خود را ایفا کنند قوانین و مقررات با هماهنگی و انسجام بیشتری پیاده‌سازی شده و اختلافاتی که در برخی از حوزه‌ها در بحث قوانین دیده می‌شود، کمرنگ‌ گردد.

 

اردبیلی های مقیم ایتالیا به صنعت فرش ورود کردند

منبع : خبرگزاری فارس

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.