طرح جدید ادغام اتحادیه بافندگان فرش و ساعت

r_abbasi9 1396/07/26

طرح جدید ادغام اتحادیه بافندگان فرش و ساعت

فرش دستباف

طرح جدید ادغام اتحادیه بافندگان فرش و ساعت

 

خانه فرش دستباف ایران : حمیدرضا ذوالانواری در نشست تخصصی بررسی چالش‌های صادرات و واردات فرش و صنایع‌دستی، گفت: فرش یک مسئله فرهنگی و هویتی برای کشور است که نباید از دست برود.

وی با اشاره به تعطیلی واحدهای تولیدی فرش در کشور مطرح کرد: تعطیلی واحدهای تولیدی فرش در کشور نتیجه و تبعات سنگینی برای کشور دارد، درحالی‌که فرش بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس شورای اسلامی است که اعضای فراوانی دارد، اما متأسفانه نمایندگان مردم هیچ اطلاعاتی از برنامه‌های راهبردی فرش در کشور ندارند.

رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان فرش استان فارس افزود: در حال حاضر قیمت مواد اولیه در حوزه فرش ازجمله روناس بیش از 9 برابر افزایش داشته است که این مهم امکان رقابت در بازارهای بین‌المللی را برای فعالان این بخش در کشور ما کاهش داده است.

ادغام اتحادیه بافندگان فرش و ساعت

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی شیراز گفت: در یک اقدام تعجب‌برانگیز اتحادیه بافندگان فرش با اتحادیه ساعت‌فروشان ادغام‌شده که این موضوع باید توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت حل‌وفصل شود.

فروغان افزود: با ادغام دو اتحادیه بافندگان فرش و ساعت‌فروشان، بلاتکلیفی برای بافندگان فرش ایجادشده و هیچ نهادی از آن‌ها حمایت نمی‌کند بنابراین نیاز است در تصمیم اتخاذشده، بازنگری ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در بحث قوانین ازجمله قانون مصوب شده مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف در سازمان‌ها در حوزه فرش، باعث عدم توسعه مناسب و مشکلات فراوان در این بخش شده است.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی شیراز با اشاره به وجود آمارهای مغایر و عدم تصمیم‌گیری مناسب در حوزه فرش، خاطرنشان کرد: فرش یکی از بخش‌های درآمدزا در صادرات کشور ما بود که به دلیل عدم کار حرفه‌ای و تخصصی، عدم برخورداری از متولی و فعالیت‌های موازی این بخش را با مشکلاتی روبرو کرده است.

فروغان ادامه داد: فرش از معدود برندهای تجاری کشور ایران که به‌عنوان نماد کشور ما در جهان مشهور و معروف است اما در بخش فرش کشورمان معضلاتی وجود دارد که هویت فرش ایرانی را کمرنگ کرده و در این بخش از تشکل‌های صادراتی فرش حمایت نشده است.

وی بابیان اینکه فرش ایران تحت پوشش کشورهای مانند چین، پاکستان و هند قرارگرفته است، مطرح کرد: تسهیلات ویژه‌ای در بخش فرش وجود دارد که در اختیار فعالان واقعی این صنعت قرار نمی‌گیرد و درجاهای دیگری هزینه می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی شیراز با اشاره به حفظ اصول اولیه‌ی صحیح برای حضور در نمایشگاه‌های فرش، تصریح کرد: در بحث فرش سوبسید‌هایی برای حضور در نمایشگاه‌ها ارائه می‌شود، اما آموزش‌های شرکت در نمایشگاه ارائه نمی‌گردد و در این میان عده‌ای نمایشگاه را فرصتی برای فروش فرش‌های مشکل‌دار در بازارهای خارج از کشور، می‌دانند.

فروغان گفت: برای پیشرفت حوزه فرش باید از حرکت‌های جزیره‌ای پرهیز و حرکت جمعی در راستای هم‌افزایی باهدف واحد موفقیت کشور ایران و ارزآوری از این حوزه مدنظر همه فعالان این بخش باشد.

 

منبع : خبرگزاری فارس

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.