کمبود صادرات فرش دستباف در گمرک استان قم

r_abbasi9 1396/10/07

کمبود صادرات فرش دستباف در گمرک استان قم

صادرات فرش دستباف قم

کمبود صادرات فرش دستباف در گمرک استان قم

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، کارگروه توسعه صادرات استان قم با حضور سید مهدی صادقی استاندار قم و مدیران کل دستگاه‌های مختلف اقتصادی و تصمیم‌ساز استان در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد.

در این کارگروه، سرپرست گمرک استان قم اظهار داشت: در 9 ماهه نخست سال جاری بیش از 157 میلیون دلار کالا از طریق گمرک قم به کشورهای دیگر صادرشده که ازنظر ارزش با رشد 29 درصدی و ازنظر وزنی نیز با رشد 64 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است.

محمد خلیلی با اشاره به اهمیت ارزیابی کالا در محل تولید افزود: اگر کالاهای تولیدی در محل تولید ارزیابی و پایش شود دیگر نیازی به ارسال آن‌ها به گمرک نیست که این امر نیز به‌نوبه خود سبب کاهش هزینه‌های تولید خواهد شد همچنین این اقدام می‌تواند برای صادرات مستقیم و روان‌تر کالاها به مرز نیز نقش ارزنده‌ای را ایفا کند.

وی تصریح کرد: باوجوداینکه استان قم به‌عنوان تولیدکننده نمونه فرش در کشور بوده اما از ظرفیت گمرک برای صادرات این محصول تاکنون استفاده خاصی نشده به‌نحوی‌که در طول 9 ماه نخست سال جاری حتی یک فرش نیز از طریق گمرک قم به خارج صادر نشده است.

خلیلی ادامه داد: به دلیل تسهیل در فرایند صادرات و کمک به صادرات مستقیم صادرات محصول در گمرک استان در سه مرحله انجام می‌گیرد که امید به تسهیل و روان‌تر شدن بیشتر صادرات در قم منتهی شود.

خلیلی در پایان خاطرنشان کرد: صادرات کالاهای تولیدی از طریق گمرک در سه فرآیند مختلف صورت می‌گیرد که هدف عمده این فرآیندها تسهیل درروند صادرات و افزایش صادرات مستقیم کالاها است.

انتخاب 5 کشور هدف برای صادرات محصولات چوبی استان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم نیز در این کارگروه عنوان کرد: عراق کشور هدف درزمینهٔ صادرات صنایع چوبی استان بوده که برای این منظور نیز در سال جاری 20 کانتینر از مبلمان و محصولات چوبی دیگر به این کشور صادرشده است.

طیبی نژاد ادامه داد: ارزیابی‌های موردنیاز برای صادرات مبلمان و صنایع چوب به 5 کشور مختلف بررسی‌شده که در سال 97عملیاتی می‌شود همچنین صنعت سنگ استان نیز در بازار کشور قزاقستان جایگاه مناسبی به دست آورده که باید تقویت شود.

وی تأکید کرد: ظرفیت استان قم به‌ویژه در بخش سنگ، مبلمان و تولید سوهان ظرفیت ویژه و قابل‌ملاحظه‌ای بوده که باید از این توان تولیدکنندگان قم برای رونق اقتصاد و افزایش صادرات به کشورهای هدف استفاده کرد.

رشد 34 صادرات استان در 9 ماه نخست سال جاری

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در بخشی از این نشست ادامه داد: درزمینهٔ صادرات استان رشد 34 درصدی را تجربه کرده که از هدف گزاری مای استانی جلوتر بوده همچنین فضای مناسبی نیز برای رفع موانع صادرات در بین تولیدکنندگان استان در ماه‌های اخیر ایجادشده است.

محمود سیجانی با اشاره به دلایل مهم افزایش صادرات در 8 ماه نخست سال جاری ابراز کرد: ایجاد بازار رقابتی و بهبود کیفیت‌های تولید، تخصیص تسهیلات بانکی،حمایت‌های رونق تولید و بازسازی و نوسازی تجهیزات ازجمله مهم‌ترین دلایل افزایش صادرات در استان قم بوده است.

وی عنوان کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته تعامل بانک‌ها با بخش صنعت در ماه‌های آینده مقداری بهبودیافته اما در کل رونق تولید در استان قم سال 95 نسبت به سال96 از وضعیت بهتری برخوردار بوده که امید می‌رود در نیمه دوم سال میزان پرداختی بانک بیشتر شود همچنین بانک‌های تخصصی در ارائه تسهیلات عملکرد قابل قبولی داشته که باید بانک‌های غیرتخصصی نیز به این راه کشیده شوند.

 

 

منبع : تسنیم

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.