کاهش 50 درصدی تعداد بافندگان فرش در سبزوار

r_abbasi9 1396/09/06

کاهش 50 درصدی تعداد بافندگان فرش در سبزوار

کاهش 50 درصدی تعداد بافندگان فرش در سبزوار

کاهش 50 درصدی تعداد بافندگان فرش در سبزوار

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : علی‌اصغر عسکری در گفت‌وگو با خبرنگار ما در سبزوار با اشاره به موانع پیش روی صنعت فرش دستبافت در این شهرستان، اظهار داشت: فرش دستبافت هنر دیرینه مردم سبزوار است و به‌نوعی هویت و تاریخ ایران اسلامی را به جهانیان نشان می‌دهد.

وی افزود: برای پیگیری مشکلات صنعت فرش دست‌یافت در رأس امور متولی خاصی وجود ندارد و بر اساس قدمت تاریخی این هنر باید سازمان یا نهاد مشخصی در این زمینه تأسیس شود.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش سبزوار تبلیغات فرش ماشینی در رسانه ملی و بیلبورد را مهم‌ترین دلیل رکود صنعت فرش دستبافت دانست و بیان کرد: فرش ماشینی از مواد نفتی و شیمیایی ایجادشده است که بر اساس اعلام کارشناسان پس از گذشت چندین سال برای مردم بیماری‌هایی همانند سرطان به وجود می‌آورد.

عسکری ادامه داد: فرش دستبافت از مواد طبیعی همانند پشم، پنبه و ابریشم تشکیل‌شده است ولی در این زمینه هیچ‌گونه تبلیغاتی برای افزایش خرید فرش دستبافت انجام نمی‌شود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر صنعت فرش دستبافت به دلیل نبود بازار خرید به رکود شدید رسیده و طی پنج ماه اخیر فرش دست‌بافتی در این شهرستان به فروش نرسیده است، گفت: نبود تسهیلات ارزان‌قیمت برای بافندگان فرش یکی از دیگر از مشکلات این صنعت تاریخی است که با توجه به ادامه روند رکود بازار، به‌زودی تولید فرش دستبافت در این شهرستان از بین می‌رود.

وی با اشاره به کاهش 50 درصدی تعداد بافندگان فرش از دهه 70 تاکنون در این شهرستان، افزود: در حال حاضر 12 هزار و 500 بافنده دارای کارت شناسایی عضویت اتحادیه بافندگان فرش هستند و همچنین برای حدود 10 هزار بافنده دیگر کارت شناسایی صادر نشده است.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش سبزوار ، شهرستان سبزوار را از گذشته تاکنون قطب تولید فرش دستبافت در استان خراسان رضوی دانست و گفت: بافندگان فرش این شهرستان به دلیل گرانی مواد اولیه تولید فرش توانایی خرید ندارند و دولت باید مواد اولیه فرش را به‌صورت ارزان‌قیمت به دست تولیدکننده برساند.

عسکری افزود: به دلیل رکود بازار فرش دستبافت طی چند سال اخیر حدود دو هزار کارگاه تولیدی در این شهرستان تعطیل‌شده است و روزانه تعداد تعطیلی کارگاه‌ها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: همچنین تعداد فروشندگان مواد اولیه صنعت فرش نیز به دلیل نبود بافنده از 50 نفر به 10 نفر کاهش‌یافته است.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش سبزوار با اشاره به بهره‌مندی دو هزار بافنده از خدمات بیمه‌ای، یادآور شد: در این زمینه سازمان‌های بیمه‌کننده با دلایل متعدد به دنبال قطع بیمه بافندگان هستند و مدیران نباید با توجه به وضعیت رکود بازار نسبت به موضوع بیمه‌ای سخت‌گیری کنند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.