فرش کلاردشت با طرحهای جدید در راه بازار

r_abbasi9 1396/10/14

فرش کلاردشت با طرحهای جدید در راه بازار

فرش کلاردشت با طرحهای جدید در راه بازار

فرش کلاردشت با طرحهای جدید در راه بازار

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : علیجانی رئیس تعاونی فرش کلاردشت در گفتگو با خبرنگار ما از ساری ،با بیان اینکه هیچ فرهنگ بیگانه به فرش کلاردشت راه نیافته است، گفت: گل فرش‌های کلاردشت هیچ تغییری ایجاد نشده و فرهنگ بیگانه به آن وارد نشده است.

وی افزود: مهم‌ترین چالش و مشکل صنعت فرش، فروش نداشتن فرش کلاردشت در استان‌ها است که این امر به دلیل کاهش صادرات فرش ازرونق افتاده است و متولیان امر برای بازیابی دوباره صنعت فرش باید برنامه ریزی جامع داشته باشند.

رئیس تعاونی فرش کلاردشت گفت: ۶ هزار بافنده در منطقه کلاردشت هزار و ۴۲۱ دار قالی آهنی و آسانسوری برپا کرده اند که از لحاظ اقتصادی کمک‌کار مناسبی برای خانواده‌های خود هستند.

علیجانی افزود: بیمه‌های اجتماعی مناسب‌ترین بسته‌های حمایتی در دوران از کار افتادگی است، تمامی بافندگان ۱۸ تا ۵۰ سال درتمامی اصناف می‌توانند از مزایای طلایی و استثنایی بیمه مستمر‌ی، بازماندگی، بازنشستگی، از کار افتادگی ونقل انتقال سوابق از تمامی صندوق‌ها به این صندوق و بالعکس امکان پذیر بوده استفاده کنند.

وی گفت: برای ثبت نام وکسب اطلاعات ورفع ابهامات به کارگزاری بخش مرکزی شهرستان کلاردشت به آدرس شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی شهرستان کلاردشت درساختمان شهرداری اجابیت دفتر مرکزی مراجعه کنند.

علیجانی افزود: معروفترین طرح فرش کلاردشت صندوقی، جنگلی، شاه عباسی، رسولی، گل سینی، شمله، مزرقانی است.

یعقوبی معاون توسعه خارجی صنعت، معدن وتجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: در اولین گام برای ثبت جهانی فرش کلاردشت، بر اساس قانون، فرم‌های مخصوص بین بافندگان فرش توزیع و پس از ثبت به کارشناسان مرکز ملی فرش کشور تحویل داده شد.

وی افزود: کارشناسان مرکز فرش ایران پس از بررسی این مدارک و اعلام در رزونامه‌های رسمی برای ثبت فرش کلاردشت در فهرست آثار ملی اقدام خواهند کرد.

یعقوبی گفت: پس از ثبت فرش کلاردشت در فهرست آثار ملی، مدارک تاریخی و نمونه‌های لازم برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال خواهد شد.

دم دری کوچکترین و فرش دوازده متری بزرگترین نوع فرش کلاردشت است که بافنده بدون هیچ نقشه ای، نقش‌ها و گل‌های فرش را بر تار و پود فرش می‌بافد.

خریداران عمده فرش کلاردشت علاوه بر بازار داخلی کشور‌های آلمان و اتریش و فرانسه و ایتالیا، کانادا و امیرنشینان خلیج فارس بوده‌اند.

 

 

منبع : yjc

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.