سهم 35 درصدی تبریز در فرش صادراتی ایران

r_abbasi9 1396/10/18

سهم 35 درصدی تبریز در فرش صادراتی ایران

سهم 35 درصدی تبریز در فرش صادراتی ایران

سهم 35 درصدی تبریز در فرش صادراتی ایران

 

خانه فرش دستباف ایران – جهان فرش : اسماعیل چمنی روز یکشنبه در نشست هم اندیشی کمیسیون صنایع دستی، فرش، گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی تبریز افزود: هم اکنون 200 هزار نفر در آذربایجان شرقی در حوزه فرش مشعول اند و بیش از 500 هزار نفر در استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این صنعت ارتزاق می کنند.


وی با بیان اینکه 30 صنعت وابسته در حوزه فرش وجود دارد، اظهار کرد: از بین 350 هزار بیمه شده فعال در حوزه فرش در سطح کشور بیش از 50 هزار نفر در آذربایجان شرقی بیمه شده اند که این رقم به نسبت سهم استان در تولید فرش کشور باید به حدود 120 هزار نفر افزایش یابد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف آذربایجان شرقی یادآوری کرد: از صفر تا 100 تولید فرش دستباف در داخل کشور انجام می شود و این صنعت نقش مهمی در جذب گردشگر به کشور و آذربایجان شرقی دارد.
چمنی با بیان اینکه ورود هر گردشگر به کشور باعث ایجاد شغل برای 9 نفر می شود، ادامه داد: فرش تنهاترین کالای ایرانی است که به ثبت جهانی رسیده و تبریز در سال 2015 به عنوان مرکز بافت جهانی فرش دستباف انتخاب شده است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف آذربایجان شرقی با بیان اینکه بخش خصوصی باید با بخش دولتی برای هرچه بهتر برگزاری رویداد تبریز 2018 همکاری و مشارکت کند، اظهار کرد: برای گردشگران ورودی به کشور و استان باید کارگاه های مختلف قالی بافی، رنگرزی، قالی شویی و سایر بخش های مربوط به فرش نشان داده شود تا آنان با مراحل و پیچیدگی های این صنعت- هنر آشنا شوند.
چمنی از برگزاری نمایشگاه فرش در کنار نمایشگاه صنایع دستی از 12 تا 16 تیر سال آینده خبر داد و افزود: ایجاد مدیریت واحد فرش دستباف با همکاری متولیان این صنعت برای موفقیت در اجرای امور این حوزه در رویداد 2018 ضروری است.
وی با تاکید بر ضرورت نصب آرم و لوگوی تبریز 2018 بر سردرب مغازه ها در بازار تبریز گفت: به منظور اهمیت دادن به فرش دستباف و معرفی این تولید ملی به گردشگران نیاز است تا هفته ای به نام فرش دستباف نام گذاری شود و بهتر است این کار در سال 2018 انجام شود.
معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: برای برگزاری تبریز 2018 حدود 2 هزار کارگروه و کمیته ملی و استانی ایجاد شده و تقویم برگزاری این رویداد تدوین شده است.
فرشاد به آفرین با بیان اینکه عدم مشارکت بخش خصوصی با بخش دولتی در برگزاری این رویداد موجب عدم موفقیت تبریز 2018 می شود، افزود: توان مالی دولت محدود و نیازمند مشارکت بخش خصوصی در این زمینه است.
وی از آمادگی برای برگزاری نمایشگاه فرش در کنار نمایشگاه صنایع دستی از 12 تا 16 تیر در نمایشگاه بین المللی تبریز خبر داد و اظهار کرد: مکانی برای معرفی قابلیت های استان در حوزه فرش به گردشگران باید ایجاد شود تا آنان در سفر به تبریز با دیدن این قابلیت ها از روند تولید آن آشنا شوند.
در این نشست، تعدادی از فعالان حوزه فرش با طرح مشکلات این حوزه، پیشنهاداتی برای مشارکت در برگزاری رویداد تبریز 2018 ارایه کردند.

 

 

منبع : ایرنا

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.